- Makaleyi Paylaş
- Facebook'ta Paylaş
- Twitter'da Paylaş
- 26 Ağustos 2018, Pazar 3:08
Mısır’ın Ölüler Kenti bölgesinde sürdürülen 2004 -2005 yılı kazılarında, Eski Çağ bilimi için çığır açıcı önemde bir buluntu ses getirdi. Firavun III. Amenophis (MÖ.1403-1314)Ölü Tapınağı’nda gün yüzüne çıkarılan buluntular arasında yer alan bu buluntu, içerdiği Kuzeyli üç yabancı halkın adıyla tarihsel yönden çok özeldi.
Kazıyı yapan H. Sourozien ve R. Stadelmann, kitabedeki yazıyı “Luvia, Büyük İonia ve Mitanni” olarak okumuşlardır. Eski Çağ tarihçilerinden F. Adrom, Mitanniolarak okunan yazı için “Maduna”, M. Görg ise “Masa” olması gerektiğiöne sürmüşlerdir. (Fahri Işık, Anadolu Yerlisi Halk İONLAR, Batı Uygarlığı’nın Doğduğu Toprak İonia, s, 30 Aktüel Arkeolojisayı:64)
Bulunan yazıt, Emperyalist Batılı tarihçiler tarafından öne sürdüğü, Batı Anadolu’nun “Doğu Helen”olduğu dair efsanenin sonunu getiriyordu.
- Klnket’e göre, II. Sargon mektuplarında ve II. Nabukednezar’ın yıllıklarında geçen “ion” olarak tanımlanan kişilerin adları Luvicedir (Fahri Işık, Anadolu Yerlisi Halk İONLAR, Batı Uygarlığı’nın Doğduğu Toprak İonia, s, 30 Aktüel Arkeoloji sayı:64).
Firavun III. Amenophis yazıtıyla şimdi kesin olan, İonların en geç Tunç Çağı’da bir Anadolu halkı olarak Doğu halklarına yabancı olmadığıdır. Onlar tarafından tanınıyor olmasıdır. Doğu kaynaklarına göre de İonların Luvilerle akraba bir Anadolu halkı olduğudur. Yazıt, İyonya’nınsözde “İon soylu Atina’lıların, ”Anadolu’ya gelişinden en az 200 yüz yıl önce bir Anadolu ülkesi olduğunun belgeler.
İyonya’ya göç, Mö. 1200 dolaylarında Kuzeyden gelen Dorlar’ın Helen topraklarını istila etmesi, kentleri yakıp yıkması, halkı köleleştirmesiyle başlamıştır. Derebeyleri, asiller, zenginler Kıbrıs ve anakaraya uzak adalara kaçmışlardır.
J.Bordman’a göre yıkımdan kaçan, yoksul kitleler Batı Anadolu’ya, İyonya’ya sığındılar. Zaman içinde yerli halkla bütünleşen bu kitleler var olan uygarlığın gelişmesine katkıda bulunmuşlardır. Bunun şahidi Heredot’tur. Heredot, Miletos, Myus ve Priene’yi Karya’ya yerleştirir ve barbarca konuştuklarını yazar.
MS.1100’lerde yaşayan Doğu Roma İmparatoru Alexiad’ın kızı Anna Komnena, bugünkü Denizli – Akşehir arasında yaşayan Koma’lıların farklı bir dil konuştuğunu yazar. Anadolu’da iki bin yıl sonra hala “barbarca” konuşuluyormuş.
Bulunan kalıntılardan Frigler’in MÖ. İonların kullandığı alfabeye benzerliğini öğreniyoruz. J. Nolle’ye göre, “İonlar, ünlülere birer işaret vererek insanlık tarihinin ilk eksiksiz yazısını, bizim alfabemizi” oluşturanlardı. ‘İon alfabesi’, Helen diliiçin öylesine uygundu ki ortaya çıkışından 300 yıl sonra Helence konuşulan bütün bölgeye yerleşti ve bugüne dek kullanımda kaldı”.
Heredot, İyonyalıların yazıyı Fenikelilerden aldığını, onlardan da Helenlerin aldığını yazmıştır.
Olimpos’taki tanrıların büyük çoğunluğu Anadolu kökenlidir. Anadolu’daki Ana Tanrıça kültürü Grekleri ve Orta Doğu’daki halkları da etkilemiştir. Apollon, Hera Demeter, Afrodit, Athena, Artemis, Dionisos ve daha sonra Olimposlulara katılan Leto,Hekate Anadolu kökenlidir. Apollon’a adanan en büyük bilicilik merkezi Didim’dedir.
Dionisos, Lidya kökenlidir. Herodot ise farklı bir şey söyler,“Grekler tanrılarını Mısırdan aldılar”(Bazı tanrı kültürü Mısır’a Anadolu’dan geçmiş olabilir).
Afrodit’e tapma Perslere Asurlulardan ve Araplardan geçmiştir. Afrodit’e Asurlular Mylitta, Araplar, aliat, Persler Mitra derler.(s, 75)
“Gene bana denilmiştir ki, büyük tanrılar için on iki adı ilk olarak Mısırlılar kullanmışlar ve Yunanlılar onlardan almışlardır. (s,119)
Ne olursa olsun Mısırlılar Herakles adını Yunanlılardan almış olamazlar, daha çok Yunanlıların Mısırlılardan almış oldukları düşünülebilir. Herodot, aynı konuya kitabının 50. bölümünde bir daha değinir ve deniz tanrısı Poseidon’un Libya kökenli, olduğunu yazar. Pelasglar, Mısır’dan gelen tanrı adlarını aldılar ve bunu benimsediler. Savaş tanrısı Ares’in anayurdu Trakya olduğunu yazar.
İonya’nın çöküşüne Perslere karşı isyan etmeleri ve bağımsız kentlerin Persler savaş açmaları olmuştur. Persler kentleri yakıp, yıkmışlar; halklarını köleleştirmişler,Bir kısmını Sus’a yakınlarına sürmüşlerdir. Bu yıkımın sonunda Atina’nın yıldızı parlamıştır.
Bu konuda ayrıntılı bilgi için Fahri Işık’ın çevirdiği, Batılı İonya araştırmacılarının 20 makalesinin yer aldığı Uygarlık Anadolu’dan Doğmuştur” kitabında faydalanabilirler.
Gelelim Herodot’a; tarihin babasının yazdıkları İonlar’ı Helen yapan, Helenleri medeniyetin arası yapanları yalanlıyor.Önce yazıyla sonra da dilleriyle ilgili yazdıklarına bakalım.
Fenikeliler… Bu ülkeye yerleştikten sonra Yunanistan’a pek çok bilgi getirmişlerdir ve özellikle yazıyı sokmuşlardır ki, ben Yunanlıların bunu daha önce tanıdıklarını sanmıyorum. …
(İonialılar), bunlar Fenike alfabesini almışlar ve biraz değiştirerek kullanmışlardır ve ‘Fenike Yazısı’ adını korumakta sakınca görmemişlerdir. Heredot, Histories,s, 407, İstanbul-2012, T. İş Bankası Yayınları)
İyonyalıların dili: Miletos, Myus ve Priene, Karya’da kurulmuş olan bu kentler aynı bölge dilini konuşurlar. Efes, Kolophon, Lebedos, Teos, Klazomenai, Phokaia için, “Bunların dili daha önce saydığımız kentlerin diline hiç uymaz, hepsi de ortak bir bölge dili konuşurlar. Bunlardan başka üç İon kenti daha vardır ki, ikisi Samos ve Khios adalarındadır, üçüncüsü Erythiai anakaradadır. Bunlardan Khios ve Erythrai aynı bölge dilini konuşur. Samosluların ise kendilerine özgü ayrı bir dilleri vardır. Böylece birbirlerinden ayrı dört bölge dili ortaya çıkmış olur. (s,80)
Herodot,anakaraya göçle ilgili olarak İonların Peloponez’de oturduklarını, 12 kentleri olduğunu yazar. Eskiden İonların olan bu 12 kentin Akhalıların elinde olduğunu yazar (s,81)
Herodot, “Atina Prytaneron’undan gelmiş olanların kadınlarını götürmediklerini, Karyalıları öldürerek onların kadınlarını almışlardır” diye yazmıştır. (s,81)Herodot, Karyalıların Anadolu’nun yerlisi olduğunu yazar (s, 93)
https://www.belgeseltarih.com/bati-anadolu-halki-ionlar/
MAKALEYE YORUM YAZIN
-
17.05.2020 Mezarında bile rahat bırakılmayan Şehzade Cem Sultan
-
09.05.2020 Lodos estiğinde uçaklar Bursa'ya inemezdi
-
09.05.2020 Bursa Basınından Uçan Daire Haberleri
-
18.04.2020 Bursa'nın Dağ Yöresinde Sinema
-
18.04.2020 Bir zamanlar Bursa'da deve güreşi de yapıldı
-
17.04.2020 Kültürpark'taki boa yılanları nasıl öldü?
-
17.04.2020 Bursa'da fil cinayeti! Arşivden yansıyanlar…
-
17.04.2020 Antik Çağlardan Günümüze Gelen Bir Kavim: Sahalar
-
10.04.2020 Yerel Basın Arşivi: Bursa defineleri nerelerde çıktı?
-
05.04.2020 Şeyh Bedrettin Vakası öncesi Rumeli'ne sürülen dini gruplar
-
05.04.2020 Bursa'ya sürgün edilen şeyhülislamlar
-
05.04.2020 Bursa'da medfun mollalar
-
27.02.2020 Pazırık Halısı ve Kurganı
-
27.02.2020 Tirilye Sinemaları
-
27.02.2020 Bursa'da Havayolu Taşımacılığı, Uçak Kazaları ve Anılar
-
27.02.2020 İnegöl'de müderrislik yapan mollalar
-
02.11.2019 Bir Mübadele Öyküsü: Langaza'dan Çeşnigir Köyü'ne
-
20.10.2019 Kızılbaş ayrımı Bursa'da başladı: Kızıl börk-Ak börk ayrılığı
-
20.10.2019 Nostalji… İnegöl Sinemaları…
-
06.08.2019 Kurşunlu sinemaları ve Kurşunlu'da bir gezinti
-
14.07.2019 Osmanlı Devletinin Kuruluşu: Aşiretten mi Yoksa Uç Beyliği mi?
-
10.07.2019 Bursa'da çekilen filmler
-
02.07.2019 Fergana
-
30.05.2019 Philips demek Eindhoven demek
-
29.05.2019 Utrecht'te Runik Yazı
-
28.05.2019 Bir Hollanda gezisi ve Rembrandt
-
28.05.2019 Bu dünyadan Hadi Türkmen geçti
-
28.05.2019 Mustafakemalpaşa'da Çekilen Filmler
-
25.05.2019 Kızılderililer ve Ön Türkler
-
17.05.2019 Osmanlı ve Teşkilatı Mahsusa'nın Müttefiki Küçük Han
-
27.04.2019 Keles Sinemaları (Nostalji)
-
14.04.2019 Memlûkler
-
14.04.2019 Osmanlı tahtına göz diken Giraylar
-
07.04.2019 Semerkand'dan Kastamonu'ya Astronom Şirvani
-
24.03.2019 Fransız tarihçilerin gözünden Osmanlılar'ın Mısır'ı fethi
-
24.03.2019 Bursa Orhangazi Sinemaları
-
16.03.2019 İznik Sinemaları ve Anılar
-
15.03.2019 Yenişehir, Anılar ve Sinemaları
-
13.03.2019 Osmanlı'da Nüfus Sorunu Üzerine
-
13.03.2019 Şeyh Bedrettin (1358/59 – 1416)
-
13.03.2019 93 Harbi (1877-1878) Öncesi Anadolu
-
09.03.2019 Unutturulan Cihangir Osmanlı Padişahı
-
09.03.2019 Halide Edip'in romanı… Mustafa Kemal Paşa ve "Vurun Kahpeye"
-
06.03.2019 Tankut Sözeri – Hayatı… Eserleri…
-
27.01.2019 Bursa Geçit'te Bir Sinema
-
05.01.2019 Padişah II. Mahmut Dönemine Farklı Bir Bakış
-
01.01.2019 Anadolu'dan Semerkand'a, Semerkand'dan Anadolu'ya bilime yolculuk
-
30.12.2018 Runik Yazıyı Okuyan Adam: Kazım Mirşan
-
30.12.2018 Meclis-i Mebusan'da bir oturum ve Ahmet Vefik Paşa
-
19.12.2018 Hüsnü Züber – "Yaşarken mezar taşını yaptıran adam!"
-
14.12.2018 Leon Cahun'a göre Avrupa'da Ön-Türk izleri
-
09.12.2018 Osmanlı'nın son Mekke Şerifi Ali Haydar Paşa, Fahrettin Paşa ve Medine Müdafaası
-
09.12.2018 Anna Komnena zamanında Balkanlarda Türkler
-
25.11.2018 Keles-Taşkent Hattı
-
25.11.2018 Malta Sürgünleri
-
25.11.2018 Malta'ya sürülmeden Samsun'a
-
18.11.2018 Sinema işletmecisi Bahri Akkuşoğlu'nun gözünden Bursa'da sinema dünyası
-
18.11.2018 Katip Çelebi'nin izinden giden Bursalı müellif Mehmet Tahir Efendi
-
18.11.2018 Bursa'da Medfun Sadrazamlar ve Vezirler
-
13.10.2018 Kurtuluş Savaşı ve Demirkapı Köyü
-
13.10.2018 Rydakos Çayı'ndan İskele Mahallesi'ne Kocasu'nun yolculuğu
-
13.10.2018 Güllüce Köyü, Mustafakemalpaşa ve Anılar
-
12.10.2018 Yeniçeriler ve yeniçeri isyanlarına farklı bir bakış
-
25.09.2018 Bursa'da nostaljik bir gezinti
-
25.09.2018 Doğu Anadolu'da Kurulan Şuralar
-
25.09.2018 Emperyalizmin Tarih Anlayışı
-
21.08.2018 Bursa'da son ipek filatürcü
-
21.08.2018 İngilizlerle ayrı bir barış antlaşması yapmak istiyordu, ölü bulundu
-
21.08.2018 Güvem Köyü'nden bir mucit
-
21.08.2018 "Herkes Geldi Ama Zuhram Gelmedi"
-
20.08.2018 Meyhane Kültürü – Bursa'da Meyhaneler
-
13.08.2018 Semerkant Rasathaneleri ve Medreseleri
-
24.07.2018 Kor Paşa, Çadır Yıkan Paşa, Bursa'yı Ayağa Kaldıran Paşa
-
24.07.2018 Yıldırım'ın ve Timur'un şairi Ahmedi
-
24.07.2018 TOY – Özbek Düğünü
-
15.07.2018 Bursa'nın Bayram Yeri: Pınarbaşı
-
15.07.2018 Enver Paşa'nın gerçekleşmeyen hayali: Resne'ye dönüş
-
15.07.2018 Tarih Yazımının Değişimi: 19. Yüzyıl
-
08.07.2018 Hemşinlilerin Kökeni… Doğu Ülkeleri Tarihinin Altın Çağı
-
08.07.2018 Kafkas arkeolojisi üzerine
-
08.07.2018 Mevlit Yazarı Süleyman Çelebi'nin Türbesi Nasıl Yapıldı
-
08.07.2018 Türkiye'de Panayır Kültürü
-
08.07.2018 Bursa'da Gizli Nikah ve Sinemacı Bahri Eşiyok'un Gözünden Bursa Sinemaları
-
24.06.2018 Çerkeslerde Düğün-Yemek-Giysi Kültürü
-
24.06.2018 Binek taşları ve Bursa'daki son binek taşı
-
24.06.2018 Cumhuriyet ekonomisi başlarken
-
22.06.2018 Yeni komedi türü: Tarih kitaplarındaki çeviri hataları
-
19.06.2018 İpek Yolu Devletleri ve İpek Savaşları
-
17.06.2018 Kafkasya'dan İspanya'ya, Anadolu'dan Orta Doğu'ya dolmenler
-
17.06.2018 Evliya Çelebi'den günümüze Bursa'nın kıraathaneleri ve kahve kültürü
-
16.06.2018 Bursa Kız Lisesi Korosu
-
16.06.2018 Bursa Kız Lisesi Bandosu
-
16.06.2018 Kapalıçarşı yangınından sonra Yorgancılar Çarşısı nasıl açıldı
-
16.06.2018 2. Dünya Savaşı'ndan hüzünlü bir öykü: Kravat
-
16.06.2018 Osmanlı'nın kuruluş yıllarında Bursa'da sağlık
-
08.06.2018 İnegöl'de çekilen filmler
-
05.06.2018 Bizans ve Bursa İpekçiliği
-
05.06.2018 1.Dünya Savaşı'nda Batı Trakya
-
31.05.2018 İnegöl'de nostaljik bir gezinti ve Kent Müzesi
-
31.05.2018 Gemlik'in sinema geçmişine dair anekdotlar
-
23.05.2018 Misi Etnografya Evi
-
23.05.2018 Mevlit Yazarı Süleyman Çelebi ve Kazım Baykal
-
16.05.2018 Bursalı Osmanlı tarihçisi Neşri
-
16.05.2018 Türkiye ve Dünyada Çerkes Diasporası
-
16.05.2018 Bursalı Tahir Bey ve Balıkhane Nazırı Ali Rıza Bey'in gözünden Karagöz ve Hacivat
-
08.05.2018 Kafkasya'dan Anadolu'ya: Zekeriya Efendi
-
08.05.2018 Bursa'dan Tamgalısay'a yolculuk notları
-
15.04.2018 Teşkilat-ı Mahsusa ve Türkistan
-
14.04.2018 Bulgar-Yunan çetelerine karşı… Son Osmanlı akıncıları
-
14.04.2018 Mary A. Walker'ın Bursa anıları ve Karadeniz boyundaki son Oğuz devleti
-
14.04.2018 Bursa'dan Kırım tahtına: İslam Giray Han
-
14.04.2018 Çerkes ve Gürcü köle ticaretinin yasaklanışı (1845-1855)
-
07.04.2018 Anadolu'da ‘Erken' Hurri Kültürü
-
07.04.2018 Ermeni tehciri üzerine
-
06.04.2018 Kuşçubaşı Hacı Selim Sami Bey (1877-1927)
-
05.04.2018 Onlar yaşarken efsaneydiler
-
04.04.2018 Adıgelerde Nart Efsaneleri
-
04.04.2018 Semerkant'tan Anadolu'ya
-
04.04.2018 Nexhaylar'ın kızı
-
04.04.2018 Kıpçak Ermeniler
-
03.04.2018 Vubıhlar / Ubıhlar
-
03.04.2018 Muy Mübarek
-
02.04.2018 18.Yüzyıl sonu Osmanlı-Kafkas ilişkileri ve Ferah Ali Paşa
-
02.04.2018 Yitirdiğimiz Osmanlı Kenti: Bursa
-
02.04.2018 Kurtuluş Savaşı'nda Batı Trakya'da Kuva-yı Milliye
-
30.03.2018 Kuzey Kafkasya Cumhuriyeti (1917-1920)
-
30.03.2018 Kırım Hanları ve Çerkesler
-
30.03.2018 II. Beyazit döneminde Kafkasya
-
27.03.2018 Üçüncü Batı Trakya İdaresi
-
27.03.2018 Yeşim Taşı
-
27.03.2018 Boğanın boynuzları – Sümerler – "Tarih Türklerle Başlar"
-
26.03.2018 Bursa'da özel radyoculuğun öncülerinden Mehmet Önür-Cemal Elmas
-
26.03.2018 İkinci Batı Trakya Devleti
-
25.03.2018 Ürdün'den Bursa'ya Kafkas tarihçisi Mahmut Bi
-
25.03.2018 İstiklal mahkemelerinde "İzmir Suikasti" davası
-
25.03.2018 Harf Devrimi ve Millet Mektepleri
-
24.03.2018 Anadolu'ya yerleştirilen Kumanlar (Manavlar)
-
25.03.2017 Hükümet-i Muvakkate / Rodop Geçici İdaresi
-
16.03.2017 Harp tarihçilerimiz ve Bursalı Mehmet Nihat Bey (1886-1928)
-
22.05.2016 Denize atılan çiçekler: Kafkas sürgününe anma
-
03.04.2016 Özbekistan… Tarihini koruyamayan kent: Hokant…
-
26.03.2016 Ermeni Tehciri
-
25.03.2015 Eski Zağra Müftüsü'nün gözünden 93 Harbi