- Makaleyi Paylaş
- Facebook'ta Paylaş
- Twitter'da Paylaş
- 04 Nisan 2018, Çarşamba 3:04
Yaklaşık 2013 yılında Nilüfer Belediyesi’nin çıkardığı Yusuf Akçay’ın yazdığı “Türkçenin Yüzü” adındaki kitapta “Kıpçak Ermenileri” deyimine rastlamıştım. 1500’lü yıllarda, Ukrayna’daki Kiev şehrindeki Ermeni Kıpçaklardan bahseden bir mahkeme kaydı bulunmuştu.
Kitabın Algış Bitiği bölümünde (sayfa 31) şunlar yazıyordu; “Ermeni Kıpçakçasının merkezi XVI.yüzyılın ilk yarısında Lvov’du. Lvov Ermeni Mahkemesinin defterinde Kıpçakça ilk yazı 26 ağustos 1921 yılına aittir. Bundan başka 1919 yılında Kral I. Siguzmund tarafından onaylanan Lvov ermeni Kanunlar Mecmuasının 1528’de Ermeni Kıpçakçasına tercümesi yapılmıştır. Daha sonra 1530-1532 yıllarında “Polonya Vakayinamesi”, 1537’de “Viyana Vakayinamesi” Ermeni Kıpçakçasıyla yazılmıştır… 1521-1669 yılları arasında yazılan ve günümüze kadar muhafaza edilen Ermeni Kıpçakçasıyla yazılmış 112 eser bulunmaktadır.
Ermeni Kıpçakçası XVI-XVII yüzyılda Ukrayna’da ayrı kolonilerde yaşayan oldukça kalabalık bir Ermeni Kıpçak tarafından kullanılan, Batı Kıpçak dillerinden birisidir.(Daskaviç,1981)
Ankara’da 2013 yılında Türk Tarih Kurumu tarafından yayınlanan, Mehmet Kıldıroğlu ve Cingiz Samudiniulu tarafından Türkçeye çevrilen Sovyet dönemi tarihçilerinden Bolat E.Kumakov’un, “Arap kaynaklarına Göre IX-XI Asırlarda Kimek Devleti” kitabının XI. Sayfasında “Ermenistan’da yayınlanmış Kıpçakça dini metinlerin değerli Kazak bilim adamı Garkavets tarafından Rusça olarak kazakistan’da yayınlandığı” yazılıdır
Okuyunca şaşırmıştım. Dinin milletlerin oluşumu üzerinde etkili olduğunu biliyordum. Pagan inancı taşıyan Uz, Peçenek, Kıpçak gibi halklar Hristiyan olduktan sonra Rus toplumu içinde eriyip gitmişlerdi. İstisnası Gagavuz topluluğu olmuştur.
Bu yazıları okuyunca kafamı kurcalayan bir sorunun cevabını bulmuştum.
Haçlı seferlerini yazan tarihçiler Güney Anadolu ve Suriye’den bahsettikleri yazılarında bazı şehirlerde yaşayanlara Grek, bazı şehirlerde yaşayanlaraysa Ermeni diyordu. Bölgede Ermeniler hatırı sayılır bir güçteydiler. Yaşadıkları şehirlerin kaderlerini belirliyorlardı.
Doğu Roma’nın Hıristiyan Gürcülere yaklaşımı ne kadar yumuşaksa, Gürcü ve Doğu Roma Sarayları arasında akrabalık kurulmuşsa, Ermenilerle olan ilişkisi de o kadar sertti.
Doğu Roma Ermenilere karşı çok acımasızdı. İki yüz bin Ermeni’yi Kapadokya’dan alıp, Balıkesir, Çanakkale, Trakya ve Bulgaristan’a sürmüştü.
Oysa Doğu Roma’da Hristiyandı. Doğu Roma İmparatorlar İran’daki Sasanilerle savaşırken niye Hıristiyan Ermenilerle işbirliği yapmak yerine onları da eziyorlardı? Ermeniler niye İran’a sığınıyorlardı? Bölgede ilk Hıristiyan halkın Ermeniler olduğunu öğrendim.
Ermeniler Aziz Grigor’un çabalarıyla MS. 301 yılında Hristiyan oldular. Doğu Roma daha sonra Hıristiyanlığı resmi din kabul etti. Kalkedon Konsili veya Kadıköy Konsili denen bu Konsilde İsa’da hem insani hem de tanrısal özellikler bulunmaktadır, bu özellikler Meryem İsa’yı doğurmadan önce de bulunmaktaydı İsa tanrı olarak baba ile aynı özden, insan olarak da günahlar hariç insanlarla aynı özdendir. Dolayısıyla Meryem sadece insan olan İsa’nın değil tanrı olan İsa’nın da anasıdır ve ona tanrı anası anlamına gelen Theotokos denilmelidir.
Bu Kararlardan sonra Hristiyan dünyası Katolik ve Ortodoks ayrılığı doğdu. Ermeniler bukararları reddedince mezhepsel farklılıklar doğdu.Ermeniler’in mezhebine Grogeryen denildi.
Batı Hunlarının Anadolu’yu istilasını bir yana bırakırsak M.S. 500’lü yıllardan sonra bugünkü Azerbaycan – Karadağ ve Ermenistan’ın olduğu bölgelere yerleşen, akın yapan Türkleri Ermeni tarihçi Kalankatlı Moses’in tarihçesinde okuyoruz.
Bunun dışında Gürcüleri Anadolu Selçukluların istilasından koruyan, kurtaran Kıpçaklar olmuştur. 40 bin çadırlık Kıpçak grubu Gürcü devletini ayakta tutmuş ve Kıpçakların reisleri Gürcü devletinde önemli mevkilere gelmişlerdir. Bölgeye göç eden Kıpçaklar, bugünkü Rus topraklarında yaşayan (O dönemde Karadeniz’in kuzeyinin tarihsel adı Kıpçak Bozkırı’ydı) Uzlar, Peçenekler ve Kıpçaklar gibi Hıristiyan olup Ortodoks mezhebine girmişlerdi.
Ermeniler arasında yaşayan, belki de paralı asker olarak görev yapan bir grup Kıpçak Türkü Hıristiyan olunca Ermenilerin mensup olduğu Gregoryen mezhebine girmişlerdir. Doğal olarak Kıpçak kimliğini muhafaza eden ve henüz dillerini muhafaza eden bu insanların Kıpçak Ermenisi olarak çağrılmalarından doğal bir şey olmazdı. Burada Ermeni adlandırılması farklı mezhepten olduklarını gösteriyor. Aynen ülkemizdeki bazı Türkmenlerin Kızılbaş, Alevi, Tahtacı …..diye adlandırıldıkları gibi.
Mitridat ordusundaki askerlerle 22 dille konuşuyormuş. Düşünün Anadolu’daki dil zenginliğini. Bu zenginlik Doğu Roma’nın Hıristiyanlaştıktan sonra Kilisede Grekçeyi kullanmasıyla sona erdi. Halklarda “Romanyo” olarak tekleşti. Sonra Grekleşti, daha sonra Müslüman olup, Türkleşti. Balkanlarda yaşayanları Slavlaştı
Doğu Roma (Bizans) kaynakları her geçen gün dilimize çevriliyor. Çevrilmemiş kaynaklar bu konuda daha da aydınlatıcı olabilir.
https://www.belgeseltarih.com/kipcak-ermeniler/
MAKALEYE YORUM YAZIN
-
17.05.2020 Mezarında bile rahat bırakılmayan Şehzade Cem Sultan
-
09.05.2020 Lodos estiğinde uçaklar Bursa'ya inemezdi
-
09.05.2020 Bursa Basınından Uçan Daire Haberleri
-
18.04.2020 Bursa'nın Dağ Yöresinde Sinema
-
18.04.2020 Bir zamanlar Bursa'da deve güreşi de yapıldı
-
17.04.2020 Kültürpark'taki boa yılanları nasıl öldü?
-
17.04.2020 Bursa'da fil cinayeti! Arşivden yansıyanlar…
-
17.04.2020 Antik Çağlardan Günümüze Gelen Bir Kavim: Sahalar
-
10.04.2020 Yerel Basın Arşivi: Bursa defineleri nerelerde çıktı?
-
05.04.2020 Şeyh Bedrettin Vakası öncesi Rumeli'ne sürülen dini gruplar
-
05.04.2020 Bursa'ya sürgün edilen şeyhülislamlar
-
05.04.2020 Bursa'da medfun mollalar
-
27.02.2020 Pazırık Halısı ve Kurganı
-
27.02.2020 Tirilye Sinemaları
-
27.02.2020 Bursa'da Havayolu Taşımacılığı, Uçak Kazaları ve Anılar
-
27.02.2020 İnegöl'de müderrislik yapan mollalar
-
02.11.2019 Bir Mübadele Öyküsü: Langaza'dan Çeşnigir Köyü'ne
-
20.10.2019 Kızılbaş ayrımı Bursa'da başladı: Kızıl börk-Ak börk ayrılığı
-
20.10.2019 Nostalji… İnegöl Sinemaları…
-
06.08.2019 Kurşunlu sinemaları ve Kurşunlu'da bir gezinti
-
14.07.2019 Osmanlı Devletinin Kuruluşu: Aşiretten mi Yoksa Uç Beyliği mi?
-
10.07.2019 Bursa'da çekilen filmler
-
02.07.2019 Fergana
-
30.05.2019 Philips demek Eindhoven demek
-
29.05.2019 Utrecht'te Runik Yazı
-
28.05.2019 Bir Hollanda gezisi ve Rembrandt
-
28.05.2019 Bu dünyadan Hadi Türkmen geçti
-
28.05.2019 Mustafakemalpaşa'da Çekilen Filmler
-
25.05.2019 Kızılderililer ve Ön Türkler
-
17.05.2019 Osmanlı ve Teşkilatı Mahsusa'nın Müttefiki Küçük Han
-
27.04.2019 Keles Sinemaları (Nostalji)
-
14.04.2019 Memlûkler
-
14.04.2019 Osmanlı tahtına göz diken Giraylar
-
07.04.2019 Semerkand'dan Kastamonu'ya Astronom Şirvani
-
24.03.2019 Fransız tarihçilerin gözünden Osmanlılar'ın Mısır'ı fethi
-
24.03.2019 Bursa Orhangazi Sinemaları
-
16.03.2019 İznik Sinemaları ve Anılar
-
15.03.2019 Yenişehir, Anılar ve Sinemaları
-
13.03.2019 Osmanlı'da Nüfus Sorunu Üzerine
-
13.03.2019 Şeyh Bedrettin (1358/59 – 1416)
-
13.03.2019 93 Harbi (1877-1878) Öncesi Anadolu
-
09.03.2019 Unutturulan Cihangir Osmanlı Padişahı
-
09.03.2019 Halide Edip'in romanı… Mustafa Kemal Paşa ve "Vurun Kahpeye"
-
06.03.2019 Tankut Sözeri – Hayatı… Eserleri…
-
27.01.2019 Bursa Geçit'te Bir Sinema
-
05.01.2019 Padişah II. Mahmut Dönemine Farklı Bir Bakış
-
01.01.2019 Anadolu'dan Semerkand'a, Semerkand'dan Anadolu'ya bilime yolculuk
-
30.12.2018 Runik Yazıyı Okuyan Adam: Kazım Mirşan
-
30.12.2018 Meclis-i Mebusan'da bir oturum ve Ahmet Vefik Paşa
-
19.12.2018 Hüsnü Züber – "Yaşarken mezar taşını yaptıran adam!"
-
14.12.2018 Leon Cahun'a göre Avrupa'da Ön-Türk izleri
-
09.12.2018 Osmanlı'nın son Mekke Şerifi Ali Haydar Paşa, Fahrettin Paşa ve Medine Müdafaası
-
09.12.2018 Anna Komnena zamanında Balkanlarda Türkler
-
25.11.2018 Keles-Taşkent Hattı
-
25.11.2018 Malta Sürgünleri
-
25.11.2018 Malta'ya sürülmeden Samsun'a
-
18.11.2018 Sinema işletmecisi Bahri Akkuşoğlu'nun gözünden Bursa'da sinema dünyası
-
18.11.2018 Katip Çelebi'nin izinden giden Bursalı müellif Mehmet Tahir Efendi
-
18.11.2018 Bursa'da Medfun Sadrazamlar ve Vezirler
-
13.10.2018 Kurtuluş Savaşı ve Demirkapı Köyü
-
13.10.2018 Rydakos Çayı'ndan İskele Mahallesi'ne Kocasu'nun yolculuğu
-
13.10.2018 Güllüce Köyü, Mustafakemalpaşa ve Anılar
-
12.10.2018 Yeniçeriler ve yeniçeri isyanlarına farklı bir bakış
-
25.09.2018 Bursa'da nostaljik bir gezinti
-
25.09.2018 Doğu Anadolu'da Kurulan Şuralar
-
25.09.2018 Emperyalizmin Tarih Anlayışı
-
26.08.2018 Batı Anadolu Halkı, İonlar
-
21.08.2018 Bursa'da son ipek filatürcü
-
21.08.2018 İngilizlerle ayrı bir barış antlaşması yapmak istiyordu, ölü bulundu
-
21.08.2018 Güvem Köyü'nden bir mucit
-
21.08.2018 "Herkes Geldi Ama Zuhram Gelmedi"
-
20.08.2018 Meyhane Kültürü – Bursa'da Meyhaneler
-
13.08.2018 Semerkant Rasathaneleri ve Medreseleri
-
24.07.2018 Kor Paşa, Çadır Yıkan Paşa, Bursa'yı Ayağa Kaldıran Paşa
-
24.07.2018 Yıldırım'ın ve Timur'un şairi Ahmedi
-
24.07.2018 TOY – Özbek Düğünü
-
15.07.2018 Bursa'nın Bayram Yeri: Pınarbaşı
-
15.07.2018 Enver Paşa'nın gerçekleşmeyen hayali: Resne'ye dönüş
-
15.07.2018 Tarih Yazımının Değişimi: 19. Yüzyıl
-
08.07.2018 Hemşinlilerin Kökeni… Doğu Ülkeleri Tarihinin Altın Çağı
-
08.07.2018 Kafkas arkeolojisi üzerine
-
08.07.2018 Mevlit Yazarı Süleyman Çelebi'nin Türbesi Nasıl Yapıldı
-
08.07.2018 Türkiye'de Panayır Kültürü
-
08.07.2018 Bursa'da Gizli Nikah ve Sinemacı Bahri Eşiyok'un Gözünden Bursa Sinemaları
-
24.06.2018 Çerkeslerde Düğün-Yemek-Giysi Kültürü
-
24.06.2018 Binek taşları ve Bursa'daki son binek taşı
-
24.06.2018 Cumhuriyet ekonomisi başlarken
-
22.06.2018 Yeni komedi türü: Tarih kitaplarındaki çeviri hataları
-
19.06.2018 İpek Yolu Devletleri ve İpek Savaşları
-
17.06.2018 Kafkasya'dan İspanya'ya, Anadolu'dan Orta Doğu'ya dolmenler
-
17.06.2018 Evliya Çelebi'den günümüze Bursa'nın kıraathaneleri ve kahve kültürü
-
16.06.2018 Osmanlı'nın kuruluş yıllarında Bursa'da sağlık
-
16.06.2018 2. Dünya Savaşı'ndan hüzünlü bir öykü: Kravat
-
16.06.2018 Kapalıçarşı yangınından sonra Yorgancılar Çarşısı nasıl açıldı
-
16.06.2018 Bursa Kız Lisesi Bandosu
-
16.06.2018 Bursa Kız Lisesi Korosu
-
08.06.2018 İnegöl'de çekilen filmler
-
05.06.2018 1.Dünya Savaşı'nda Batı Trakya
-
05.06.2018 Bizans ve Bursa İpekçiliği
-
31.05.2018 Gemlik'in sinema geçmişine dair anekdotlar
-
31.05.2018 İnegöl'de nostaljik bir gezinti ve Kent Müzesi
-
23.05.2018 Misi Etnografya Evi
-
23.05.2018 Mevlit Yazarı Süleyman Çelebi ve Kazım Baykal
-
16.05.2018 Bursalı Osmanlı tarihçisi Neşri
-
16.05.2018 Türkiye ve Dünyada Çerkes Diasporası
-
16.05.2018 Bursalı Tahir Bey ve Balıkhane Nazırı Ali Rıza Bey'in gözünden Karagöz ve Hacivat
-
08.05.2018 Bursa'dan Tamgalısay'a yolculuk notları
-
08.05.2018 Kafkasya'dan Anadolu'ya: Zekeriya Efendi
-
15.04.2018 Teşkilat-ı Mahsusa ve Türkistan
-
14.04.2018 Bulgar-Yunan çetelerine karşı… Son Osmanlı akıncıları
-
14.04.2018 Mary A. Walker'ın Bursa anıları ve Karadeniz boyundaki son Oğuz devleti
-
14.04.2018 Bursa'dan Kırım tahtına: İslam Giray Han
-
14.04.2018 Çerkes ve Gürcü köle ticaretinin yasaklanışı (1845-1855)
-
07.04.2018 Ermeni tehciri üzerine
-
07.04.2018 Anadolu'da ‘Erken' Hurri Kültürü
-
06.04.2018 Kuşçubaşı Hacı Selim Sami Bey (1877-1927)
-
05.04.2018 Onlar yaşarken efsaneydiler
-
04.04.2018 Nexhaylar'ın kızı
-
04.04.2018 Semerkant'tan Anadolu'ya
-
04.04.2018 Adıgelerde Nart Efsaneleri
-
03.04.2018 Vubıhlar / Ubıhlar
-
03.04.2018 Muy Mübarek
-
02.04.2018 18.Yüzyıl sonu Osmanlı-Kafkas ilişkileri ve Ferah Ali Paşa
-
02.04.2018 Yitirdiğimiz Osmanlı Kenti: Bursa
-
02.04.2018 Kurtuluş Savaşı'nda Batı Trakya'da Kuva-yı Milliye
-
30.03.2018 Kuzey Kafkasya Cumhuriyeti (1917-1920)
-
30.03.2018 Kırım Hanları ve Çerkesler
-
30.03.2018 II. Beyazit döneminde Kafkasya
-
27.03.2018 Üçüncü Batı Trakya İdaresi
-
27.03.2018 Yeşim Taşı
-
27.03.2018 Boğanın boynuzları – Sümerler – "Tarih Türklerle Başlar"
-
26.03.2018 Bursa'da özel radyoculuğun öncülerinden Mehmet Önür-Cemal Elmas
-
26.03.2018 İkinci Batı Trakya Devleti
-
25.03.2018 Ürdün'den Bursa'ya Kafkas tarihçisi Mahmut Bi
-
25.03.2018 İstiklal mahkemelerinde "İzmir Suikasti" davası
-
25.03.2018 Harf Devrimi ve Millet Mektepleri
-
24.03.2018 Anadolu'ya yerleştirilen Kumanlar (Manavlar)
-
25.03.2017 Hükümet-i Muvakkate / Rodop Geçici İdaresi
-
16.03.2017 Harp tarihçilerimiz ve Bursalı Mehmet Nihat Bey (1886-1928)
-
22.05.2016 Denize atılan çiçekler: Kafkas sürgününe anma
-
03.04.2016 Özbekistan… Tarihini koruyamayan kent: Hokant…
-
26.03.2016 Ermeni Tehciri
-
25.03.2015 Eski Zağra Müftüsü'nün gözünden 93 Harbi