- Makaleyi Paylaş
- Facebook'ta Paylaş
- Twitter'da Paylaş
- 25 Mart 2018, Pazar 3:03
Türkiye’nin yetiştirdiği ünlü tarihçi ve Kafkasolog Mahmut Bi, 1945 yılında Ürdün’ün başkenti Amman’da doğdu. Mahmut Bi; Büyük Çerkes Sürgünü’nde (1864) önce Balkanlar’a yerleşen, Osmanlı-Rus 93 Harbi’nden (1877-1878) sonra da, Ürdün’e yerleştirilen Çerkesler’den, Abzah (Hatko) boyuna mensup bir (Haluğ-Natko) ailesindendir.
Amman’da başladığı ilköğrenimini 1952 yılında Türkiye’ye göç ettikten sonra tamamladı. Ürdün’de inşaat işleriyle uğraşan ve kraliyet ailesine yakın olan babası ve amcası Türkiye’yi ziyarete gelirler. İstanbul’u çok beğenirler ama yerleşmek için Ankara’yı tercih ederler.
Aile, Ankara’nın Etimesgut ilçesinde bir çiftlik alır. Çiftlik kısa bir sürede Ankara civarındaki Çerkes aydınlarını uğradıkları bir yer olur. Ziyaretçilerin başında “Tarihte Kafkasya” kitabının yazarı emekli General İsmail Berkok geliyordu.
Orta öğrenimini Ankara’da tamamlayan Mahmut Bi,1970 yılında Ankara Dil, Tarih ve Coğrafya Fakültesi Tarih bölümünden mezun olmuştur.
1965-1972 yıllarında, Amerikan Hava Kuvvetleri’nin Türkiye’deki TUSLOG teşkilatının pazarlama bölümünde çeşitli görevlerde bulundu. İyi derecede İngilizce ve Arapça bilmesi bu görevlerde çalışması için tercih nedeniydi.
Vatani görevi için geldiği Bursa’da yedek subay eğitimini Işıklar’da tamamladı. İzin günlerinde o yıllarda Zafer Sineması’nın binasında bulunan Kuzey Kafkas Kültür Derneği’ne geliyordu. Burada sonradan eşi olacak Hayriye Hanım’la tanıştı.Hayriye Hanım, Yenişehir ilçesinin tek Çerkes köyü olan Kavaklı köyündendi. Yenişehir Sempozyumu sonrası beraberce köyü ziyaret etmiş ve köy muhtarıyla sohbet etmiştik.
Kuzey Kafkas Kültür Derneği’nin karşısındaki Zafer meydanında bulunan Çokran Plak, o dönemde Çerkes/ Adığe müziğini plaklara kaydediyordu. Buradan tüm Türkiye’ye plak gönderiliyordu.
Mahmut Bi, 18 ağustos günü Hayriye Hanım’la evlenir. Düğünleri bugün Vamtes olarak bilinen Kükürtlü Bahçesi’nde yapılır. Acemi eğitimi bitince çektiği kura da Ankara çıkar. Vatani görevini ifa ettikten sonra, 1974-1994 yılları arasında bir devlet kuruluşu olan Sümer Holding A.Ş. bünyesinde satış ve ihracat departmanlarında yöneticilik görevlerinde bulunmuş olup, görevi gereği 13 ülkeyi ziyaret etmiştir.
Mahmut Bi, Sümerbank’ta çalışmaya başladıktan altı yıl sonra Bursa’ya tayini çıkar. Bursa’da Merinos lojmanlarında kalır.İki sene sonra bu defa tayinleri İstanbul’a çıkar. Beş yıl sonra Sümerbank Genel Müdürlüğü ihracat müdürlüğünde göreve başlar. Birleşik Kafkasya Konseyi’nin kuruluş çalışmalarına katılan Mahmut Bi, 1994 yılında emekli olduktan sonra Bursa’ya yerleşmiş ve 11 Mayıs 1996 tarihinde Bursa’da kurulan Birleşik Kafkasya Derneği’nin kurucu başkanlığını yapmıştır.
O dönemlerde genel olarak neredeyse tüm Çerkes aydınları Birleşik Kafkasya ve bağımsız Kuzey Kafkasya düşüncesindeydi. O da bu akım içinde yerini almıştı. Daima Çerkesya’nın birliği ve özgürlüğü için çalışmış, fakat diğer Kafkas halklarıyla dayanışma ve kardeşlik temelli bir dava gütmüştür. Bu çerçevede; Ankara ve Bursa’da Çeçenistan mücadelesine destek verilmesi için büyük çabalar göstermiştir.
Kafkasya konusunda araştırmalarına Ankara’da görevdeyken başlayan Mahmut Bi’nin, Sümerbank dergisinde çeşitli yazıları çıkar.
Sümerbank, Birleşik Kafkasya Konseyi, Birleşik Kafkas Dernekleri Federasyonu ve Bursa Araştırmaları dergisinde yayınlanan çeşitli edebi ve ilmi yazıları yanında önemli bir çeviriye de imza atar. Rus filolog Prof. G. F.Turtçaninov’un ilk defa 1991 yılında Rusya dışında Şam’da basılan “Kafkasya’da Bulunan Antik Eserlerin Keşfi ve Yazılarının Çözümlenmesi” adlı eserini Türkçe’ye çevirir. Kitap, 2006 yılında Birleşik Kafkas Dernekleri Federasyonu tarafından yayınlamıştır. Tarihçi Mahmut Bi’nin uzun zamanlardan beri üzerinde çalıştığı “Kafkas Tarihi” adlı eserinin birinci cildi Selenge Yayınevi tarafından 2007 yılında İstanbul’da yayınlanmıştır. Daha sonra eserinin tamamı iki cilt olarak 2011 Berikan Yayınevi tarafından yayınlandı.
Mahmut Bi, bu kitabı yazarken binlerce kaynağı taramıştır. Ön Türk tarihi, İlk Çağ, Orta Çağ ve Yakın Çağ Türk tarihi, Osmanlı Tarihi, Rus tarihi, İran tarihi ve Kafkasya üzerine yazılmış Türkçe, İngilizce, Arapça ve Rusça kitaptan oluşan on bin kitaplık bir kütüphane oluşturmuştu.
Yazdığı iki ciltlik Kafkasya Tarihi, bölgenin tarih öncesi, Paleotik, Mezolitik, Neolitik ve Kalkolitik(maden) çağlardaki durumunu incelemiş, Çerkes/ Adığelerin ulusal Nart Destanı’nın Abaza, Oset, Çeçen, Karaçay-Malkar, Dağıstan ve Gürcü varyantlarını incelemiştir.
Kafkasya’dan doğan maden işçiliği, atın evcilleştirilmesi ve bölgede MÖ. III yıl öncesine ait eserleri ve yazıtlar hakkında bilgi verir.
Daha sonra Kafkasya’da kurulan devletlerden Sind/ Meotlar, Kasoglar, Kerketler, Siraklar ve daha sonra bölgeye geçici egemenlikler kuran İskit, Sarmat, Alan, Hun, Hazar, Kıpçak, Moğol dönemleri hakkında geniş bir bilgi verir. Daha sonra, Osmanlıların Kafkasya bölgesine yönelik faaliyetlerini, Çerkes-Rus ilişkilerini, Rusya’nın genişlemesini, Çerkes-Rus savaşlarını ve Adığelerin yenilgisi ile süregelen soykırım ve sürgüne zorlanmaları hakkında geniş bilgiler verir.
Naip Muhammed Emin’in mücadelesini anlatır ve ölüm yıl dönümlerinde mezarı başında anılmasını sağlamıştır.
“Kafdağı’ndan Uludağ Eteklerine Kafkas Göçleri” ve İmam Şamil’in Naibi ve Çerkezistan Bölgesi İmamı “Muhammed Emin (Paşa)’in Kişiliği ve Faaliyetleri” ile ilgili çalışmaları Bursa Büyükşehir Belediyesi tarafından 2016 yılında yayınlanmıştır.
Son yıllarda Güney Kafkasya Cumhuriyetleri’nden Gürcistan, Kafkasyalıların maruz kaldığı bu mecburi göçün, anavatanlarından silah zoruyla atılmalarının soykırım olarak tanınması için çalışıyor. Kabardey-Balkarya ve Adıgey Parlemento’ları da bu konuda geçmişte birer karar almışlardı. Çeçenistan’daki vahşetten kaçan çok sayıda sivil Gürcistan’a sığınmıştı.
Gürcistan’ın Anaklia kentinde2012 yılı Mayıs ayında Çerkes-Gürcü ilişkileri üzerine bir sempozyum yapıldı. Mahmut Bi, sempozyuma katılarak bir bildiri sundu. Sempozyum sonrası bir tören düzenlenir.
Mahmut Bi’nin gözlemlerini aktaralım: “21 Mayıs’ta Türkiye’den gelenler ve sempozyuma katılanlar limana indiler. Bir grup Gürcü kadın, siyah giysiler içinde ağıtlar söyleyerek limana geldiler. Liman ve çevresi sempozyum salonunda olduğu gibi Çerkesya ve Gürcistan bayraklarıyla donatılmıştı. Limanın denize bakan bir bölgesinde soykırımı anlatan bir heykel yapılmıştı. Yüzlerinde babalarını kaybetmenin üzüntüsü olan bir kadın ve öksüz kalmış bir kız-bir erkek çocuğunun heykeli vardı.
Türkiye’den, Kafkasya’daki Çerkes Cumhuriyeti’nden, Ürdün’den, İsrail’den gelen Adığeler denize açıldılar. Ziyaretçiler yanlarında getirdikleri çiçekleri denize atıp ölenlerin ruhları için dua ettiler. Sempozyum salonunda Adığelerin kullandığı eşyalar sergilendi. Adığe müzikleri çalındı. Yalova Kuzey Kafkas Derneği Kafkas Dansları Ekibi folklor gösterisi sundu”. Sempozyuma bildiri sunan Kafkasya’lı yazar Mahmut Bi’nin gözlemleri bunlar…
Mahmut Bi, güney Marmara’daki Adığe köyleri üzerinde bir araştırma yapıyordu, maalesef bitiremedi. Yazdığı “Kafkas Tarihi”ni genişletmek için üç yıldır çalışıyordu. “Güney Marmara Bölgesine Kafkas Göçleri” ,“Çerkesya Tarihi Kronolojisi”ile ilgili çalışmalarını sürdürüyordu. Mahmut Bi, Bursa’da Adığe’lerin kurduğu vakıfları araştırdı ve araştırmalarını Bursa Araştırmaları dergisinde yayınladı.
Bursa’da çıkan dergilerde yaptığı araştırmaları yayınladı. Birçok sempozyuma katılıp bildiri sundu. Mahmut Bi, başta Şamil Vakfı olmak üzere çok sayıda konferans vermiştir. 2011 yılından sonra yazıları 6 yıl boyunca www.cherkessia.net sitesinde yayınlanmıştır. Başlangıçta sık periyodlarla yayınlanan yazıları son 3 yıl zarfında amansız hastalığa yakalanması sebebiyle azalmıştı.
Yaşamını “Birleşik ve Özgür bir Çerkesya”ya adamış olan Bi;
1) Çerkesya’nın ve Çerkesler’in ulusal birliği.
2) Uluslarası literatürde kabul görmüş olan adları Çerkes/ Cherkes/ Circassian olan halkın, kendilerine verdikleri ad olan Adığe’nin doğrudan karşılığı olduğu,
3) Çerkesler’in mecburi göç ile değil, soykırım ve sürgün ile vahşiceanayurtlarından çıkarıldıkları,
4) Çerkesya’nın belki yakın vadede değil ancak uzun vadede mutlak surette bağımsızlığa erişeceklerine, Çerkesler’in emellerine ulaşmalarının ise politik, hukuki, insani, kültürel, sosyal alanlarda mücadele ile başarılabileceğini, bunun demokratik olmayan yöntemlerle başarılamayacağını,
5) Çerkesler’in, otantik kültürel ve sosyal dokularını orijinal haliyle muhafaza ederken, evrensel normlara, insanlık değerleri ile yerel değerleri bağdaştırmaları gerektiğine,
6) Çerkes/ Adığeler’in kültürel, dilsel, sosyal, edebi/ sanatsal her alanda çalışmaları kadar, politik bir mücadele vermelerini ve Çerkes davasını uluslar arası alana taşınmasını savunmuştur.
KAYNAKÇA:
– Bursa’da Kafkas Göçmeni Köy Vakıfları, Bursa Araştırmaları Dergisi, S: 33, Yaz 2011
– Çerkes-Gürcü İlişkileri, 22 Mayıs 2012
– Çerkeslerde Sosyal Yaşam ve Düğün Adetleri, Yeşil Bursa Dergisi, Sayı: 3, Mayıs 2013
– Kafkas Göçleri, Yeşil Bursa Dergisi, Yeşil Bursa Dergisi, Sayı: 2, Şubat 2013
– Kafkasya Tarihi I, İstanbul-2007
– Kafkasya Tarihi I-II, Ankara-2011
– Muhammed Emin Paşa, Bursa-2016
– Yenişehir Sempozyumu Ekim-2013, Çerkes Kavaklı Köyü
–Zikh (Cikh)’lerin etnik kimliği, 11-12 Aralık Tiflis-Gürcistan
https://www.belgeseltarih.com/urdunden-bursaya-kafkas-tarihcisi-mahmut-bi/
MAKALEYE YORUM YAZIN
-
17.05.2020 Mezarında bile rahat bırakılmayan Şehzade Cem Sultan
-
09.05.2020 Lodos estiğinde uçaklar Bursa'ya inemezdi
-
09.05.2020 Bursa Basınından Uçan Daire Haberleri
-
18.04.2020 Bursa'nın Dağ Yöresinde Sinema
-
18.04.2020 Bir zamanlar Bursa'da deve güreşi de yapıldı
-
17.04.2020 Kültürpark'taki boa yılanları nasıl öldü?
-
17.04.2020 Bursa'da fil cinayeti! Arşivden yansıyanlar…
-
17.04.2020 Antik Çağlardan Günümüze Gelen Bir Kavim: Sahalar
-
10.04.2020 Yerel Basın Arşivi: Bursa defineleri nerelerde çıktı?
-
05.04.2020 Şeyh Bedrettin Vakası öncesi Rumeli'ne sürülen dini gruplar
-
05.04.2020 Bursa'ya sürgün edilen şeyhülislamlar
-
05.04.2020 Bursa'da medfun mollalar
-
27.02.2020 Pazırık Halısı ve Kurganı
-
27.02.2020 Tirilye Sinemaları
-
27.02.2020 Bursa'da Havayolu Taşımacılığı, Uçak Kazaları ve Anılar
-
27.02.2020 İnegöl'de müderrislik yapan mollalar
-
02.11.2019 Bir Mübadele Öyküsü: Langaza'dan Çeşnigir Köyü'ne
-
20.10.2019 Kızılbaş ayrımı Bursa'da başladı: Kızıl börk-Ak börk ayrılığı
-
20.10.2019 Nostalji… İnegöl Sinemaları…
-
06.08.2019 Kurşunlu sinemaları ve Kurşunlu'da bir gezinti
-
14.07.2019 Osmanlı Devletinin Kuruluşu: Aşiretten mi Yoksa Uç Beyliği mi?
-
10.07.2019 Bursa'da çekilen filmler
-
02.07.2019 Fergana
-
30.05.2019 Philips demek Eindhoven demek
-
29.05.2019 Utrecht'te Runik Yazı
-
28.05.2019 Bir Hollanda gezisi ve Rembrandt
-
28.05.2019 Bu dünyadan Hadi Türkmen geçti
-
28.05.2019 Mustafakemalpaşa'da Çekilen Filmler
-
25.05.2019 Kızılderililer ve Ön Türkler
-
17.05.2019 Osmanlı ve Teşkilatı Mahsusa'nın Müttefiki Küçük Han
-
27.04.2019 Keles Sinemaları (Nostalji)
-
14.04.2019 Memlûkler
-
14.04.2019 Osmanlı tahtına göz diken Giraylar
-
07.04.2019 Semerkand'dan Kastamonu'ya Astronom Şirvani
-
24.03.2019 Fransız tarihçilerin gözünden Osmanlılar'ın Mısır'ı fethi
-
24.03.2019 Bursa Orhangazi Sinemaları
-
16.03.2019 İznik Sinemaları ve Anılar
-
15.03.2019 Yenişehir, Anılar ve Sinemaları
-
13.03.2019 Osmanlı'da Nüfus Sorunu Üzerine
-
13.03.2019 Şeyh Bedrettin (1358/59 – 1416)
-
13.03.2019 93 Harbi (1877-1878) Öncesi Anadolu
-
09.03.2019 Unutturulan Cihangir Osmanlı Padişahı
-
09.03.2019 Halide Edip'in romanı… Mustafa Kemal Paşa ve "Vurun Kahpeye"
-
06.03.2019 Tankut Sözeri – Hayatı… Eserleri…
-
27.01.2019 Bursa Geçit'te Bir Sinema
-
05.01.2019 Padişah II. Mahmut Dönemine Farklı Bir Bakış
-
01.01.2019 Anadolu'dan Semerkand'a, Semerkand'dan Anadolu'ya bilime yolculuk
-
30.12.2018 Runik Yazıyı Okuyan Adam: Kazım Mirşan
-
30.12.2018 Meclis-i Mebusan'da bir oturum ve Ahmet Vefik Paşa
-
19.12.2018 Hüsnü Züber – "Yaşarken mezar taşını yaptıran adam!"
-
14.12.2018 Leon Cahun'a göre Avrupa'da Ön-Türk izleri
-
09.12.2018 Osmanlı'nın son Mekke Şerifi Ali Haydar Paşa, Fahrettin Paşa ve Medine Müdafaası
-
09.12.2018 Anna Komnena zamanında Balkanlarda Türkler
-
25.11.2018 Keles-Taşkent Hattı
-
25.11.2018 Malta Sürgünleri
-
25.11.2018 Malta'ya sürülmeden Samsun'a
-
18.11.2018 Sinema işletmecisi Bahri Akkuşoğlu'nun gözünden Bursa'da sinema dünyası
-
18.11.2018 Katip Çelebi'nin izinden giden Bursalı müellif Mehmet Tahir Efendi
-
18.11.2018 Bursa'da Medfun Sadrazamlar ve Vezirler
-
13.10.2018 Kurtuluş Savaşı ve Demirkapı Köyü
-
13.10.2018 Rydakos Çayı'ndan İskele Mahallesi'ne Kocasu'nun yolculuğu
-
13.10.2018 Güllüce Köyü, Mustafakemalpaşa ve Anılar
-
12.10.2018 Yeniçeriler ve yeniçeri isyanlarına farklı bir bakış
-
25.09.2018 Bursa'da nostaljik bir gezinti
-
25.09.2018 Doğu Anadolu'da Kurulan Şuralar
-
25.09.2018 Emperyalizmin Tarih Anlayışı
-
26.08.2018 Batı Anadolu Halkı, İonlar
-
21.08.2018 Bursa'da son ipek filatürcü
-
21.08.2018 İngilizlerle ayrı bir barış antlaşması yapmak istiyordu, ölü bulundu
-
21.08.2018 Güvem Köyü'nden bir mucit
-
21.08.2018 "Herkes Geldi Ama Zuhram Gelmedi"
-
20.08.2018 Meyhane Kültürü – Bursa'da Meyhaneler
-
13.08.2018 Semerkant Rasathaneleri ve Medreseleri
-
24.07.2018 Kor Paşa, Çadır Yıkan Paşa, Bursa'yı Ayağa Kaldıran Paşa
-
24.07.2018 Yıldırım'ın ve Timur'un şairi Ahmedi
-
24.07.2018 TOY – Özbek Düğünü
-
15.07.2018 Bursa'nın Bayram Yeri: Pınarbaşı
-
15.07.2018 Enver Paşa'nın gerçekleşmeyen hayali: Resne'ye dönüş
-
15.07.2018 Tarih Yazımının Değişimi: 19. Yüzyıl
-
08.07.2018 Hemşinlilerin Kökeni… Doğu Ülkeleri Tarihinin Altın Çağı
-
08.07.2018 Kafkas arkeolojisi üzerine
-
08.07.2018 Mevlit Yazarı Süleyman Çelebi'nin Türbesi Nasıl Yapıldı
-
08.07.2018 Türkiye'de Panayır Kültürü
-
08.07.2018 Bursa'da Gizli Nikah ve Sinemacı Bahri Eşiyok'un Gözünden Bursa Sinemaları
-
24.06.2018 Çerkeslerde Düğün-Yemek-Giysi Kültürü
-
24.06.2018 Binek taşları ve Bursa'daki son binek taşı
-
24.06.2018 Cumhuriyet ekonomisi başlarken
-
22.06.2018 Yeni komedi türü: Tarih kitaplarındaki çeviri hataları
-
19.06.2018 İpek Yolu Devletleri ve İpek Savaşları
-
17.06.2018 Kafkasya'dan İspanya'ya, Anadolu'dan Orta Doğu'ya dolmenler
-
17.06.2018 Evliya Çelebi'den günümüze Bursa'nın kıraathaneleri ve kahve kültürü
-
16.06.2018 Osmanlı'nın kuruluş yıllarında Bursa'da sağlık
-
16.06.2018 2. Dünya Savaşı'ndan hüzünlü bir öykü: Kravat
-
16.06.2018 Kapalıçarşı yangınından sonra Yorgancılar Çarşısı nasıl açıldı
-
16.06.2018 Bursa Kız Lisesi Bandosu
-
16.06.2018 Bursa Kız Lisesi Korosu
-
08.06.2018 İnegöl'de çekilen filmler
-
05.06.2018 1.Dünya Savaşı'nda Batı Trakya
-
05.06.2018 Bizans ve Bursa İpekçiliği
-
31.05.2018 Gemlik'in sinema geçmişine dair anekdotlar
-
31.05.2018 İnegöl'de nostaljik bir gezinti ve Kent Müzesi
-
23.05.2018 Misi Etnografya Evi
-
23.05.2018 Mevlit Yazarı Süleyman Çelebi ve Kazım Baykal
-
16.05.2018 Bursalı Osmanlı tarihçisi Neşri
-
16.05.2018 Türkiye ve Dünyada Çerkes Diasporası
-
16.05.2018 Bursalı Tahir Bey ve Balıkhane Nazırı Ali Rıza Bey'in gözünden Karagöz ve Hacivat
-
08.05.2018 Bursa'dan Tamgalısay'a yolculuk notları
-
08.05.2018 Kafkasya'dan Anadolu'ya: Zekeriya Efendi
-
15.04.2018 Teşkilat-ı Mahsusa ve Türkistan
-
14.04.2018 Bulgar-Yunan çetelerine karşı… Son Osmanlı akıncıları
-
14.04.2018 Mary A. Walker'ın Bursa anıları ve Karadeniz boyundaki son Oğuz devleti
-
14.04.2018 Bursa'dan Kırım tahtına: İslam Giray Han
-
14.04.2018 Çerkes ve Gürcü köle ticaretinin yasaklanışı (1845-1855)
-
07.04.2018 Ermeni tehciri üzerine
-
07.04.2018 Anadolu'da ‘Erken' Hurri Kültürü
-
06.04.2018 Kuşçubaşı Hacı Selim Sami Bey (1877-1927)
-
05.04.2018 Onlar yaşarken efsaneydiler
-
04.04.2018 Kıpçak Ermeniler
-
04.04.2018 Nexhaylar'ın kızı
-
04.04.2018 Semerkant'tan Anadolu'ya
-
04.04.2018 Adıgelerde Nart Efsaneleri
-
03.04.2018 Vubıhlar / Ubıhlar
-
03.04.2018 Muy Mübarek
-
02.04.2018 Kurtuluş Savaşı'nda Batı Trakya'da Kuva-yı Milliye
-
02.04.2018 Yitirdiğimiz Osmanlı Kenti: Bursa
-
02.04.2018 18.Yüzyıl sonu Osmanlı-Kafkas ilişkileri ve Ferah Ali Paşa
-
30.03.2018 II. Beyazit döneminde Kafkasya
-
30.03.2018 Kırım Hanları ve Çerkesler
-
30.03.2018 Kuzey Kafkasya Cumhuriyeti (1917-1920)
-
27.03.2018 Boğanın boynuzları – Sümerler – "Tarih Türklerle Başlar"
-
27.03.2018 Yeşim Taşı
-
27.03.2018 Üçüncü Batı Trakya İdaresi
-
26.03.2018 Bursa'da özel radyoculuğun öncülerinden Mehmet Önür-Cemal Elmas
-
26.03.2018 İkinci Batı Trakya Devleti
-
25.03.2018 İstiklal mahkemelerinde "İzmir Suikasti" davası
-
25.03.2018 Harf Devrimi ve Millet Mektepleri
-
24.03.2018 Anadolu'ya yerleştirilen Kumanlar (Manavlar)
-
25.03.2017 Hükümet-i Muvakkate / Rodop Geçici İdaresi
-
16.03.2017 Harp tarihçilerimiz ve Bursalı Mehmet Nihat Bey (1886-1928)
-
22.05.2016 Denize atılan çiçekler: Kafkas sürgününe anma
-
03.04.2016 Özbekistan… Tarihini koruyamayan kent: Hokant…
-
26.03.2016 Ermeni Tehciri
-
25.03.2015 Eski Zağra Müftüsü'nün gözünden 93 Harbi