- Makaleyi Paylaş
- Facebook'ta Paylaş
- Twitter'da Paylaş
- 11 Haziran 2018, Pazartesi 4:15
Bugün ülkemizde yaşadığımız otopark sorunu yıllar önce batı kentlerinde de kendini gösterince, bu konuyu çözüme kavuşturmak için çeşitli çözümler üretilmeye başlandı.
İşte bu uygulamalardan bazıları;
Evet başta İngiltere, Almanya, Fransa ve Avusturya olmak üzere Batı ülkelerinin birçoğunda cadde ve sokaklardaki otoparklara park eden motorlu taşıtlardan park ücreti alınıyor.
Hatta bu ülkelerde araç sahipleri kamuya ait bu park yerlerine araçlarını park edebilmek için aylık, yıllık olarak ücret ödeyip karşılığında aldıkları pulları bir zamanlar bizde motorlu taşıt vergisinde olduğu gibi aracın camına yapıştırıp günlük ödemelerden kurtuluyorlar.
Otopark sorunlarının hallinde birçok Batı ülkesinin yanında özellikle Japonya'da katı bir şekilde uygulanan bir sistem de motorlu taşıt satın alırken ödenen otopark vergisidir.
Eğer motorlu taşıt satın alırken ev ve iş yerinde kullanabileceğiniz bir otopark gösteremiyorsanız araç bedeline ek olarak bir de otopark vergisi ödemek zorunda kalıyorsunuz.
Ancak bu ülkelerde paralı otopark uygulamasının temel amacı; belediyelere gelir sağlamak yerine halkın gideceği yere kendi araçları ile değil raylı sistem, metro, otobüs vb. gibi toplu taşıt araçları ile gidilmesini sağlamaktır...
Ayrıca bu ülke kentlerinin çok alternatifli kent içi ulaşım araçlarına ilaveten caddeleri de geniş ve bir bölümü otoparklara ayrılmaya müsaittir.
Şüphesiz özellikle büyük kentlerimizdeki otopark sorunlarını gelir amaçlı otopark harcı alınması gibi yüzeysel ve palyatif tedbirler ile çözmek mümkün değildir.
Öncelikle kentlerimizde imar planları yapılırken gelişmiş Batı ülkelerinin kentlerinde ve Nilüfer'de yapıldığı gibi yapılaşmayı ayrık sistem olarak planlamak ve otopark sorununu imar parseli içerisinde çözmek gerekir.
Kaldı ki yerleşim planlaması ister ayrık sistem ister bitişik sistem olsun, o yerleşim birimi içinde yer alan her fonksiyon (konut, turizm, ticaret, resmi kurum, okul, sinema, tiyatro, sağlık, spor, kültür tesisi vb.) için kendi parselinde otopark yönetmeliğinde belirlenen otopark alanının ayrılması zorunludur.
Çok özel durumlar hariç hiçbir şekilde, belediyeye gelir sağlamak, otopark yönetmeliğinin boşluklarından istifade ederek veya yönetmeliğe aykırı olarak otopark sorununu imar parseli içinde çözmek yerine otopark bedeli alınarak çözülmesine imkân ve fırsat verilmemelidir!..
Kaldı ki yeni hazırlanmakta olan taslak otopark yönetmeliğinde otopark bedeli ödenerek parselde çözme olayı kaldırılmakta ve eski yönetmelikte 3 daireye 1 otopark bırakma mecburiyeti yerine her daire için bir otopark bırakma mecburiyeti getirilmektedir.
Bugün büyük kentlerimizdeki otopark sorununun bu boyutlara ulaşmasında belediyelerin otopark sorununu imar parseli içinde çözmek yerine gelir sağlamak amacıyla yapı sahiplerini otopark bedeli ödemeye yönlendirmesi önemli rol oynamaktadır.
Otopark bedeli olarak alınan gelirler de ilgili yönetmeliğin açık hükmüne rağmen maalesef bölge ve genel otopark yapımına değil başka işlerde kullanılmaktadır!
Hatta birçok ilçe ve belde belediyesinin ruhsat aşamasında yapı sahiplerinden tahsil ettikleri otopark bedellerini büyükşehir belediyelerine aktarmadıkları bilinmektedir.
Gerek belediyelerce tahsil edilen otopark bedellerinin miktarı gerekse bu bedellerin nerelerde kullanıldığına dair İçişleri Bakanlığı ciddi bir araştırma yapmalıdır.
1 Haziran 2018'de İmar Yönetmeliği'ne her daireye bir otopark şartı getirilmiş ise de seçimlerin yaklaşması sebebiyle bu hüküm siyasi otorite tarafından ertelenmiştir!..
MAKALEYE YORUM YAZIN
-
03.09.2018 İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE KARŞI DÜNYA KENTLERİ NE YAPIYOR(2)
-
27.08.2018 BATILI KENTLER VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ(1)
-
20.08.2018 YÜKSEK YAPILARIN İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE OLUMSUZ ETKİLERİ
-
13.08.2018 NASA: KENTLERİMİZDEKİ SEL BASKINLARININ VE AŞIRI SICAKLIĞIN SEBEBİ BETON!
-
06.08.2018 Yeni yağış rejimi ve alınması gerekli tedbirler
-
02.06.2018 DOĞAL AFETLER (DEPREM, HEYELAN, SEL VS.) KENTLERİMİZ VE BURSA
-
14.05.2018 YENİ BÜYÜKŞEHİR STATÜSÜ VE GERÇEKLER
-
07.05.2018 ÇEVRE KONUSU BİR DEVLET POLİTİKASI OLMALIDIR!
-
30.04.2018 BÜYÜKŞEHİR VE ULUDAĞ MASTER PLANI
-
23.04.2018 YAĞMURLAR SEL BASKINLARI VE KENTLERİMİZ
-
16.04.2018 BURSA MARKA KENT PROJESİ
-
09.04.2018 BELEDİYELERİN ARSA SATIŞI VE BATI ÜLKELERİNDEN ÖRNEKLER
-
09.04.2018 BELEDİYELERİN ARSA SATIŞI VE BATI ÜLKELERİNDEN ÖRNEKLER
-
31.03.2018 BEN... BEN... BEN... BİLİRİM...
-
25.03.2018 AVRUPA PARLAMENTOSU YAYA HAKLARI BİLDİRGESİ...
-
20.03.2018 2030 YILI BURSA HAYALİMİZ...
-
12.03.2018 EKO KENTLER (3)
-
06.03.2018 EKO KENTLER(2)
-
27.02.2018 EKO KENTLER...(1)
-
19.02.2018 Batının yüksek hız trenleri ve Bursa (2)
-
13.02.2018 Batı'daki yüksek hız trenleri ve Bursa.. (1)
-
08.02.2018 Kentlerimiz ve stratejik bakış
-
08.02.2018 Almanya'da kentsel dönüşüm..
-
08.02.2018 İmar ve planlamadaki kaos ve kargaşa nasıl önlenir...(2)
-
08.02.2018 İmar ve planlamadaki kaos ve kargaşa nasıl önlenir...(1)
-
08.02.2018 Yeni imar affı mı geliyor ?
-
08.02.2018 AR-GE'deki durumumuz ve alınması gerekli tedbirler...
-
08.02.2018 Kentsel dönüşüm ve Almanya örneği
-
08.02.2018 Büyükşehir şişe suyu ve gerçekler...
-
08.02.2018 Avrupa kentli hakları deklerasyonu ve kent vizyonu
-
08.02.2018 Hava kirliliği ve partikül sorunu...
-
08.02.2018 Bursa ana ulaşım planında temel ilkeler
-
08.02.2018 Yüksek yapılar hala tartışılıyor
-
08.02.2018 Kentsel dönüşümde gerçekler görülmeye başlandı!..
-
08.02.2018 Bursa'nın önemli sorunları ve çözümleri...
-
08.02.2018 6306 sayılı kentsel dönüşüm yasası neler getiriyor?...(2)
-
08.02.2018 10.plan ve gerçekler...
-
08.02.2018 Gerçek kentsel dönüşüm nedir ne değildir ?..
-
08.02.2018 Dünyada değişim ve yeni yönetim anlayışı..
-
08.02.2018 Batı'nın çağdaş kentlerinden imar ve planlama örnekleri...
-
07.02.2018 Ünlü düşünür Bernard Shaw ne diyor…
-
07.02.2018 Baz istasyonları
-
07.02.2018 Batı’nın çağdaş kentlerinden
-
07.02.2018 Almanya’da çevre dostu jeotermik bir proje..
-
07.02.2018 Uludağ’da yetki kargaşası hala sona ermedi…
-
07.02.2018 Doğal afetler ve felç olan teknik alt yapı…
-
07.02.2018 Büyük kentlerimiz ve yüksek nüfus artış hızı
-
07.02.2018 AVM yasası TBMM’de görüşülürken
-
07.02.2018 Kentsel rantların paylaşımı ve gerçekler
-
07.02.2018 Belediyelerin gayrimenkul satışları
-
07.02.2018 Hava kirliliği kabusu geri geldi…
-
07.02.2018 Büyükşehir statüsü 81 ilimize yaygınlaştırılabilir mi?
-
07.02.2018 Otobüs terminali ve hafif raylı sistem…
-
07.02.2018 Yeni batı OSB ve gerçekler… ( 2 )
-
07.02.2018 Yeni Batı OSB ve gerçekler.. ( 1 )
-
07.02.2018 Yeni ÇED yönetmeliği neler getiriyor…
-
07.02.2018 Zeytinliklerimiz ve gerçekler…
-
07.02.2018 Kent merkezleri ve paralı motorlu vasıta girişi…
-
07.02.2018 Yeniden başlarken…