- Makaleyi Paylaş
- Facebook'ta Paylaş
- Twitter'da Paylaş
- 06 Mart 2018, Salı 13:29
Geçen hafta kaldığımız yerden “Eko Kentler” hakkında bilgi vermeye devam ediyoruz. Ekoşehir tabiri ilk olarak ABD’li bilim adamı ve yazar Richard Register’ın 1987 yılında çıkan “Eko Şehir Berkeley: Sağlıklı Bir Gelecek İçin Yeni Şehirler Kurmak” isimli kitabında kullanıldı.
Richard Register, daha sonra 1990 yılında Berkeley Kaliforniya’da düzenlenen ilk Uluslararası Ekoşehirler Konferansı’nın çağrıcılarından biri oldu; daha sonra da 1992 yılında Ecocity Builders’ın kuruculuğunu yaptı.
Ekoşehirler hakkında yeni vizyon geliştiren diğer önemli isimlerden biri de Dr. Paul F. Downtown oldu. Avustralya merkezli Ecopolis isimli mimarlık şirketini kurduktan sonra ekoşehirler için 12 temel prensip belirledi. Ecopolis Gelişim Prensipleri adıyla bilinen bu çerçeve metinde madde sayısı daha sonra 10’a düşürüldü.
Bu kurallar bütününün ana fikri, bozulmuş, tahrip olmuş arazinin iyileştirilmesi, yapıların çok fazla alan kaplamaması, kurulan şehrin ekonomisine pozitif katkıda bulunulması gibi kriterleri kapsıyor.
İsveç’in ‘Ekobelediye’ açılımı
Çevre sorunlarına devlet yaklaşımı açısından örnek olarak gösterilen ülkelerden biri olan İsveç, ekolojik belediyeler konusunda büyük bir atılım yapmış durumda. Ülkedeki 70’ten fazla belediye sürdürülebilirlik prensiplerine göre yönetiliyor. İsveç’teki belediyelerin dörtte biri ‘Ekobelediye’ olarak anılıyor.
Bu prensipler esas olarak 2008’de San Francisco’da toplanan Ekoşehir Konferansı’nın sonunda yayınlanan deklarasyondan derlendi. İlk olarak güvenliği sağlamak gerekiyor.
Yanlış anlamalara sebebiyet vermemek için güvenlikten kastedilen temiz hava ve su kaynaklarına erişim, sağlıklı konut ve iş yeri mekânları. Ayrıca şehirlere temizlik ve hijyen altyapıları kurulurken her türlü atığın geri dönüşümüne ve gri su kullanımına imkân verecek şekilde tasarlanması gerekiyor.
Çin’den ekolojik adımlar
Bilindiği üzere dünyayı en çok kirleten ülkelerin başında Çin yer alıyor. Çin, bir yandan karbon salınımlarına yönelik alması gereken tedbirlerle ilgili ayak sürüdüğü için ABD ile beraber en çok eleştirilen ülkeler arasında yer alıyor.
Öte yandan Çin yeşil yarışa da sıkı bir giriş yapmış durumda. Yenilenebilir enerji, elektrikli arabalar gibi yatırımların dışında Çin, iki yeni ekoşehir de kuruyor.
Çin’in ilk yeşil şehri olacak olan Dongtan’da tarımsal sulama, yağmur sularının hasadıyla gerçekleştirilecek. Ev atıkları yakıt olarak kullanılacak. Araçlarda da benzin veya mazot kullanılmayacak.
Tüm enerji ihtiyaçları rüzgâr türbinleri, güneş panelleri ve biyoyakıtlardan sağlanacak. Şehirde yaşayanlar, yerel çiftliklerde yetiştirilecek biyolojik ürünleri tüketecek. Evlerin çatıları çimle kaplanacak. Bu da en iyi ısı yalıtımını sağlayacak ve enerji tüketimi yüzde 70 azalacak. Şehrin ancak yüzde 40’ına inşaat yapılacak. Kalan alanlar tarıma ve doğal kuş cennetlerine ayrılacak.
Öyle bir şehir düşünün ki binaların enerjisi yenilenebilir kaynaklardan sağlanıyor. Binaların yanında, yöresinde rüzgârgülleri var ya da çatılarda güneş panelleri. Üstelik çöplerinizi enerji kaynağı olarak kullanmanız da mümkün. Şehrin belli noktalarında sebze meyve yetiştirilen bahçeler var, yani illa süpermarkete veya alışveriş merkezine gitmek mecburiyetinde değilsiniz.
Sadece arabalar için değil, yayalar ve bisikletliler için de yollar inşa edildiğini, üç adımlık yere arabanızla gitmek zorunda olmadığınız bir şehir düşünün. Nasıl, fazla mı çılgın bir proje gibi gözüktü gözünüze? Ekoşehirler, dünya gündemi için o kadar da yeni bir konu değil.
Bundan sonraki yazımızda bu konuya devam edeceğiz..
Kaynak: 2008 San Francisco Eko Şehir Konferansı Deklarasyonu
MAKALEYE YORUM YAZIN
-
03.09.2018 İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE KARŞI DÜNYA KENTLERİ NE YAPIYOR(2)
-
27.08.2018 BATILI KENTLER VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ(1)
-
20.08.2018 YÜKSEK YAPILARIN İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE OLUMSUZ ETKİLERİ
-
13.08.2018 NASA: KENTLERİMİZDEKİ SEL BASKINLARININ VE AŞIRI SICAKLIĞIN SEBEBİ BETON!
-
06.08.2018 Yeni yağış rejimi ve alınması gerekli tedbirler
-
11.06.2018 BATI KENTLERİNDE OTOPARK UYGULAMALARI
-
02.06.2018 DOĞAL AFETLER (DEPREM, HEYELAN, SEL VS.) KENTLERİMİZ VE BURSA
-
14.05.2018 YENİ BÜYÜKŞEHİR STATÜSÜ VE GERÇEKLER
-
07.05.2018 ÇEVRE KONUSU BİR DEVLET POLİTİKASI OLMALIDIR!
-
30.04.2018 BÜYÜKŞEHİR VE ULUDAĞ MASTER PLANI
-
23.04.2018 YAĞMURLAR SEL BASKINLARI VE KENTLERİMİZ
-
16.04.2018 BURSA MARKA KENT PROJESİ
-
09.04.2018 BELEDİYELERİN ARSA SATIŞI VE BATI ÜLKELERİNDEN ÖRNEKLER
-
09.04.2018 BELEDİYELERİN ARSA SATIŞI VE BATI ÜLKELERİNDEN ÖRNEKLER
-
31.03.2018 BEN... BEN... BEN... BİLİRİM...
-
25.03.2018 AVRUPA PARLAMENTOSU YAYA HAKLARI BİLDİRGESİ...
-
20.03.2018 2030 YILI BURSA HAYALİMİZ...
-
12.03.2018 EKO KENTLER (3)
-
27.02.2018 EKO KENTLER...(1)
-
19.02.2018 Batının yüksek hız trenleri ve Bursa (2)
-
13.02.2018 Batı'daki yüksek hız trenleri ve Bursa.. (1)
-
08.02.2018 Kentlerimiz ve stratejik bakış
-
08.02.2018 Almanya'da kentsel dönüşüm..
-
08.02.2018 İmar ve planlamadaki kaos ve kargaşa nasıl önlenir...(2)
-
08.02.2018 İmar ve planlamadaki kaos ve kargaşa nasıl önlenir...(1)
-
08.02.2018 Yeni imar affı mı geliyor ?
-
08.02.2018 AR-GE'deki durumumuz ve alınması gerekli tedbirler...
-
08.02.2018 Kentsel dönüşüm ve Almanya örneği
-
08.02.2018 Büyükşehir şişe suyu ve gerçekler...
-
08.02.2018 Avrupa kentli hakları deklerasyonu ve kent vizyonu
-
08.02.2018 Hava kirliliği ve partikül sorunu...
-
08.02.2018 Bursa ana ulaşım planında temel ilkeler
-
08.02.2018 Yüksek yapılar hala tartışılıyor
-
08.02.2018 Kentsel dönüşümde gerçekler görülmeye başlandı!..
-
08.02.2018 Bursa'nın önemli sorunları ve çözümleri...
-
08.02.2018 6306 sayılı kentsel dönüşüm yasası neler getiriyor?...(2)
-
08.02.2018 10.plan ve gerçekler...
-
08.02.2018 Gerçek kentsel dönüşüm nedir ne değildir ?..
-
08.02.2018 Dünyada değişim ve yeni yönetim anlayışı..
-
08.02.2018 Batı'nın çağdaş kentlerinden imar ve planlama örnekleri...
-
07.02.2018 Ünlü düşünür Bernard Shaw ne diyor…
-
07.02.2018 Baz istasyonları
-
07.02.2018 Batı’nın çağdaş kentlerinden
-
07.02.2018 Almanya’da çevre dostu jeotermik bir proje..
-
07.02.2018 Uludağ’da yetki kargaşası hala sona ermedi…
-
07.02.2018 Doğal afetler ve felç olan teknik alt yapı…
-
07.02.2018 Büyük kentlerimiz ve yüksek nüfus artış hızı
-
07.02.2018 AVM yasası TBMM’de görüşülürken
-
07.02.2018 Kentsel rantların paylaşımı ve gerçekler
-
07.02.2018 Belediyelerin gayrimenkul satışları
-
07.02.2018 Hava kirliliği kabusu geri geldi…
-
07.02.2018 Büyükşehir statüsü 81 ilimize yaygınlaştırılabilir mi?
-
07.02.2018 Otobüs terminali ve hafif raylı sistem…
-
07.02.2018 Yeni batı OSB ve gerçekler… ( 2 )
-
07.02.2018 Yeni Batı OSB ve gerçekler.. ( 1 )
-
07.02.2018 Yeni ÇED yönetmeliği neler getiriyor…
-
07.02.2018 Zeytinliklerimiz ve gerçekler…
-
07.02.2018 Kent merkezleri ve paralı motorlu vasıta girişi…
-
07.02.2018 Yeniden başlarken…