- Makaleyi Paylaş
- Facebook'ta Paylaş
- Twitter'da Paylaş
- 08 Şubat 2018, Perşembe 15:38
Kentimiz 1980’li yılların sonlarına doğru yoğun bir hava kirliliği yaşamaya başlamıştı. 1989-1994 döneminde yerel yönetimlerde göreve geldiğimizde hava kirlilik ölçümlerinde bu konudaki standartların çok üzerinde değerler ile karşılaşmıştık.
1 m3 havada maksimum 100 civarında olması gereken kükürtdioksit oranı 1200-1300’ler seviyesi gibi anormal rakamlara ulaşmıştı…
Bu kirlilik oranının çeşitli sağlık sorunlarına da yol açtığı açıktı...
Bu kirliliği önlemek için Büyükşehir yönetimi olarak, önce içindeki kükürtdioksit oranı % 1’in altında Güney Afrika, daha sonra da Rusya’dan benzer kömürleri ithal etmiş, yerli kömürlerin kentimize girişini yasaklamış ve sıkı denetim mekanizmaları kurmuş bu arada da doğal gazın kentimize getirilmesini sağlayarak 2 yıl içerisinde hava kirliliğinin standartlara indirilmesini sağlamıştık.
Günümüzde ise her ne kadar hava kirliliği standartların biraz üzerinde ise de sorun havadaki partikül madde (gözle görülemeyecek boyuttaki küçük parçacıkların ) PM 2.5 ve PM 10 standartların çok üzerine çıkmış olmasıdır. Ayrıca karbonmonoksit (CO), kükürtdioksit (SO2), azotdioksit (NO2) ve ozon (O3)’dur.
ABD’nin California eyaletinde yer alan ve iklim bilimi üzerine çalışan Berkeley Earth, şehirlerdeki partikül maddeden kaynaklanan hava kirliliğinin bir günde insanların kaç sigara içmesine yol açtığını hesaplıyor.
Dünya Sağlık Örgütü (WHO) 3 bin şehri inceleyerek ve Berkeley Earth’ün hesaplamasını kullanarak hava kirliliğini ortaya seren “dünya sigara haritasını” ortaya çıkardı.
Hava kirliliği PM2.5 olarak adlandırılan parçacıkları solumak zorunda kaldığımız için zararlı.
Bu parçacıklar akciğer kanseri ya da astım gibi hastalıklara yol açabiliyor.
Eğer belli bir alan içinde 2,5 mikrometreden daha küçük parçacıklar varsa bunlar özellikle akciğere nüfuz edebildiği için daha da tehlikeli oluyor.
WHO’ya göre 25 μg/m3 (bir metreküp içinde 25 mikrogram) ölçüsünden daha fazla oranda hava kirliliği sağlımız için zararlı.
Berkeley Earth ise 21.6 μg/m3 ölçüsünde parçacık solumanın sağlık açısından bir sigarayla eşdeğer zarara yol açtığını hesaplıyor.
Tavsiye edilen PM 2.5 seviyesi ise 10 μg/m3.
Dünyada 693 yer zararlı eşiğin üzerinde bir hava kirliliği tehlikesiyle karşı karşıya.
Mesela Hindistan’ın başkenti Yeni Delhi’de görülen son hava kirliliği seviyesi yüzünden 19 milyon kişi günde istemeyerek 44 sigara içmiş oldu.
Bu da sağlık açısından iki paket sigara olarak görülebilecek tehlikeli sınırın üstünde bir rakam.
WHO’nun son hesaplamalarına göre dünyada bir yıl içinde üç milyondan fazla kişi hava kirliliğine bağlı sebeplerden hayatını kaybediyor.
WHO’nun hesaplamalarına göre İran’ın Zabol kenti günde 10 sigarayla hava kirliliği açısından en tehlikeli şehir.
Ancak şehirlerdeki hava kirlilik oranları anlık olarak değişebiliyor.
Hesaplamadaki 3 bin şehirden üçte birinden daha azı olması gereken hava kirliliği sınırları içinde.
Hindistan ve Çin hava kirliliği açısından en kötü koşullara sahip ülkeler arasında
Havadaki partikül maddeyi en fazla dizel araçlar, kömür kazanlarındaki açık fanlar ve içindeki kükürtdioksit oranı fazla kömürlerden kaynaklanıyor.
MAKALEYE YORUM YAZIN
-
03.09.2018 İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE KARŞI DÜNYA KENTLERİ NE YAPIYOR(2)
-
27.08.2018 BATILI KENTLER VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ(1)
-
20.08.2018 YÜKSEK YAPILARIN İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE OLUMSUZ ETKİLERİ
-
13.08.2018 NASA: KENTLERİMİZDEKİ SEL BASKINLARININ VE AŞIRI SICAKLIĞIN SEBEBİ BETON!
-
06.08.2018 Yeni yağış rejimi ve alınması gerekli tedbirler
-
11.06.2018 BATI KENTLERİNDE OTOPARK UYGULAMALARI
-
02.06.2018 DOĞAL AFETLER (DEPREM, HEYELAN, SEL VS.) KENTLERİMİZ VE BURSA
-
14.05.2018 YENİ BÜYÜKŞEHİR STATÜSÜ VE GERÇEKLER
-
07.05.2018 ÇEVRE KONUSU BİR DEVLET POLİTİKASI OLMALIDIR!
-
30.04.2018 BÜYÜKŞEHİR VE ULUDAĞ MASTER PLANI
-
23.04.2018 YAĞMURLAR SEL BASKINLARI VE KENTLERİMİZ
-
16.04.2018 BURSA MARKA KENT PROJESİ
-
09.04.2018 BELEDİYELERİN ARSA SATIŞI VE BATI ÜLKELERİNDEN ÖRNEKLER
-
09.04.2018 BELEDİYELERİN ARSA SATIŞI VE BATI ÜLKELERİNDEN ÖRNEKLER
-
31.03.2018 BEN... BEN... BEN... BİLİRİM...
-
25.03.2018 AVRUPA PARLAMENTOSU YAYA HAKLARI BİLDİRGESİ...
-
20.03.2018 2030 YILI BURSA HAYALİMİZ...
-
12.03.2018 EKO KENTLER (3)
-
06.03.2018 EKO KENTLER(2)
-
27.02.2018 EKO KENTLER...(1)
-
19.02.2018 Batının yüksek hız trenleri ve Bursa (2)
-
13.02.2018 Batı'daki yüksek hız trenleri ve Bursa.. (1)
-
08.02.2018 Kentlerimiz ve stratejik bakış
-
08.02.2018 Almanya'da kentsel dönüşüm..
-
08.02.2018 İmar ve planlamadaki kaos ve kargaşa nasıl önlenir...(2)
-
08.02.2018 İmar ve planlamadaki kaos ve kargaşa nasıl önlenir...(1)
-
08.02.2018 Yeni imar affı mı geliyor ?
-
08.02.2018 AR-GE'deki durumumuz ve alınması gerekli tedbirler...
-
08.02.2018 Kentsel dönüşüm ve Almanya örneği
-
08.02.2018 Büyükşehir şişe suyu ve gerçekler...
-
08.02.2018 Avrupa kentli hakları deklerasyonu ve kent vizyonu
-
08.02.2018 Bursa ana ulaşım planında temel ilkeler
-
08.02.2018 Yüksek yapılar hala tartışılıyor
-
08.02.2018 Kentsel dönüşümde gerçekler görülmeye başlandı!..
-
08.02.2018 Bursa'nın önemli sorunları ve çözümleri...
-
08.02.2018 6306 sayılı kentsel dönüşüm yasası neler getiriyor?...(2)
-
08.02.2018 10.plan ve gerçekler...
-
08.02.2018 Gerçek kentsel dönüşüm nedir ne değildir ?..
-
08.02.2018 Dünyada değişim ve yeni yönetim anlayışı..
-
08.02.2018 Batı'nın çağdaş kentlerinden imar ve planlama örnekleri...
-
07.02.2018 Ünlü düşünür Bernard Shaw ne diyor…
-
07.02.2018 Baz istasyonları
-
07.02.2018 Batı’nın çağdaş kentlerinden
-
07.02.2018 Almanya’da çevre dostu jeotermik bir proje..
-
07.02.2018 Uludağ’da yetki kargaşası hala sona ermedi…
-
07.02.2018 Doğal afetler ve felç olan teknik alt yapı…
-
07.02.2018 Büyük kentlerimiz ve yüksek nüfus artış hızı
-
07.02.2018 AVM yasası TBMM’de görüşülürken
-
07.02.2018 Kentsel rantların paylaşımı ve gerçekler
-
07.02.2018 Belediyelerin gayrimenkul satışları
-
07.02.2018 Hava kirliliği kabusu geri geldi…
-
07.02.2018 Büyükşehir statüsü 81 ilimize yaygınlaştırılabilir mi?
-
07.02.2018 Otobüs terminali ve hafif raylı sistem…
-
07.02.2018 Yeni batı OSB ve gerçekler… ( 2 )
-
07.02.2018 Yeni Batı OSB ve gerçekler.. ( 1 )
-
07.02.2018 Yeni ÇED yönetmeliği neler getiriyor…
-
07.02.2018 Zeytinliklerimiz ve gerçekler…
-
07.02.2018 Kent merkezleri ve paralı motorlu vasıta girişi…
-
07.02.2018 Yeniden başlarken…