- Makaleyi Paylaş
- Facebook'ta Paylaş
- Twitter'da Paylaş
- 08 Şubat 2018, Perşembe 17:45
Ziya GÜNEY
İmar ve planlamadaki kaos ve kargaşa nasıl önlenir...(2)Bundan evvelki yazımızda ülkemizdeki irili ufaklı bütün yerleşim birimlerinde yaşadığımız yetersiz teknik ve sosyal altyapı, çevre, deprem ve doğal afetler gibi çarpık yapılaşma neticesi kangren haline gelen problemlerin kaynağında imar ve planlama hizmetlerindeki kargaşanın yattığını belirtmiş, mevcut durumu kısa başlıklar halinde özetlemiştik...
Bugün de bu konuda yeni strateji ve yapılanma nasıl olmalıdır sorularına cevap aramaya çalışacağız.
Öncelikle imar ve planlamadaki yeni stratejilerin ne olması gerektiğini kısaca özetlersek;
Bugünkü planlama sistemi her yönüyle ülkemizin ve irili ufaklı bütün yerleşim birimlerimizin planlı büyüme ve gelişmesini sağlayacak yeterlikte olmadığı gibi bütünsellikten de uzaktır. Planlamada yeni yöntemler, standartlar ve kurumsal düzenlemeler yapmak zamanı gelmiş hatta geçmiştir bile.
Bu yeni yöntem ve düzenlemeler de birçok konuda olduğu gibi merkezi idare tarafından kapalı kapılar arkasında değil üniversite, ilgili meslek kuruluşları, yerel yönetim temsilcilerinin de yer alacağı geniş bir katılım ve demokratik tartışma ortamlarında tespit edilmelidir.
Etkili bir planlama için fiziki ölçekli planlar kadar projelendirme, uygulama ve denetim ile ilgili stratejiler de geliştirilmelidir.
Planlarda çevreye duyarlı, doğal kaynakları koruyarak yaşam kalitesini artırmak ana hedef olmalı, bunun için de ekolojik, ekonomik, sosyal ve kültürel faktörler göz ardı edilmemelidir.
Planlar yerinde ve halkın katılımı ile yapılmalı, kamu ve toplum yararı bütünlük, bilimsellik, katılımcılık ilkeleri korunarak sağlanmalıdır.
Bu strateji, ilke ve prensipleri bünyesinde barındıracak ve bütün ülke için geçerli olacak,çevre, yerleşim ve planlama konularını kapsayacak “çerçeve yasa” çıkarılmalı veya 3194 sayılı İmar Yasası bu mantık ve anlayışla yeniden düzenlenmelidir.
Bu çerçeve yasa irili ufaklı bütün yerleşim birimlerini, buralardaki çevre sorunlarını, kalkınma gelişme yaklaşımlarını, teknik ve sosyal altyapı yetersizliklerini, yerleşim biçimlerini, uygulama araçlarını, yetki ve sorumlulukları bir bütünlük içinde ele almalıdır. İmar ve planlama konularında bugün yaşadığımız kargaşa ve dağınıklık ancak bu şekilde önlenebilir.
Ayrıca bu yeni yasada planlama standartları, yaptırımlar teşvik ve caydırıcı kurallarayrıntılı olarak belirlenmelidir.
Yine bu yasada kurumlar arası kargaşanın giderilmesi için merkezi, bölgesel ve yerel yönetimler piramidinin görev, yetki ve sorumlulukları yeniden tespit edilmelidir.
İmar ve planlama konularında insanları canından bezdiren bürokratik engel ve formalitelerin azaltılması, basitleştirilmesi ve ülke genelinde standartlaştırılması sağlanmalıdır.
Bugün uyguladığımız 1/25000 ve 1/5000 ölçekli 2 ayrı nazım plan yerine Almanya’da olduğu gibi 1/10000’lik tek bir nazım plan büyük zaman ve kaynak tasarrufu sağlayabilir.
Kurumsal yapılanmada ise;
Merkezi idarenin küçültülmesi, yerelleşme, demokratikleşme ve halkın yönetime katılması ilkeleri çerçevesinde merkezi, bölgesel ve yerel yönetim birimlerinin görev, yetki ve sorumluluklarını belirleyen yeniden yapılanmaya gidilmelidir.
Bu yeni yapılanmada merkezi yönetim ile yerel yönetimler arasında bir ara kuruluş olarak bölge (havza) ölçeğinde deprem ve doğal afetler, kentsel dönüşüm, çevre ve planlamadan sorumlu yeni bir birim kurulmalıdır.
Bu bölge birimleri, bölgelerindeki kentsel dönüşüm, il çevre düzeni ve nazım planlarının ülke ve bölge planları ile ahenk ve uyumunu sağlamalıdır.
Merkezi idarede ise ülke ve bölge planlama stratejilerini belirleyecek, bu konudaki norm ve standartları tespit edecek, bölge planlarını denetleyecek planlamadan sorumlu tek bir organizasyon bulunmalıdır.
MAKALEYE YORUM YAZIN
-
03.09.2018 İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE KARŞI DÜNYA KENTLERİ NE YAPIYOR(2)
-
27.08.2018 BATILI KENTLER VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ(1)
-
20.08.2018 YÜKSEK YAPILARIN İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE OLUMSUZ ETKİLERİ
-
13.08.2018 NASA: KENTLERİMİZDEKİ SEL BASKINLARININ VE AŞIRI SICAKLIĞIN SEBEBİ BETON!
-
06.08.2018 Yeni yağış rejimi ve alınması gerekli tedbirler
-
11.06.2018 BATI KENTLERİNDE OTOPARK UYGULAMALARI
-
02.06.2018 DOĞAL AFETLER (DEPREM, HEYELAN, SEL VS.) KENTLERİMİZ VE BURSA
-
14.05.2018 YENİ BÜYÜKŞEHİR STATÜSÜ VE GERÇEKLER
-
07.05.2018 ÇEVRE KONUSU BİR DEVLET POLİTİKASI OLMALIDIR!
-
30.04.2018 BÜYÜKŞEHİR VE ULUDAĞ MASTER PLANI
-
23.04.2018 YAĞMURLAR SEL BASKINLARI VE KENTLERİMİZ
-
16.04.2018 BURSA MARKA KENT PROJESİ
-
09.04.2018 BELEDİYELERİN ARSA SATIŞI VE BATI ÜLKELERİNDEN ÖRNEKLER
-
09.04.2018 BELEDİYELERİN ARSA SATIŞI VE BATI ÜLKELERİNDEN ÖRNEKLER
-
31.03.2018 BEN... BEN... BEN... BİLİRİM...
-
25.03.2018 AVRUPA PARLAMENTOSU YAYA HAKLARI BİLDİRGESİ...
-
20.03.2018 2030 YILI BURSA HAYALİMİZ...
-
12.03.2018 EKO KENTLER (3)
-
06.03.2018 EKO KENTLER(2)
-
27.02.2018 EKO KENTLER...(1)
-
19.02.2018 Batının yüksek hız trenleri ve Bursa (2)
-
13.02.2018 Batı'daki yüksek hız trenleri ve Bursa.. (1)
-
08.02.2018 Kentlerimiz ve stratejik bakış
-
08.02.2018 Almanya'da kentsel dönüşüm..
-
08.02.2018 İmar ve planlamadaki kaos ve kargaşa nasıl önlenir...(1)
-
08.02.2018 Yeni imar affı mı geliyor ?
-
08.02.2018 AR-GE'deki durumumuz ve alınması gerekli tedbirler...
-
08.02.2018 Kentsel dönüşüm ve Almanya örneği
-
08.02.2018 Büyükşehir şişe suyu ve gerçekler...
-
08.02.2018 Avrupa kentli hakları deklerasyonu ve kent vizyonu
-
08.02.2018 Hava kirliliği ve partikül sorunu...
-
08.02.2018 Bursa ana ulaşım planında temel ilkeler
-
08.02.2018 Yüksek yapılar hala tartışılıyor
-
08.02.2018 Kentsel dönüşümde gerçekler görülmeye başlandı!..
-
08.02.2018 Bursa'nın önemli sorunları ve çözümleri...
-
08.02.2018 6306 sayılı kentsel dönüşüm yasası neler getiriyor?...(2)
-
08.02.2018 10.plan ve gerçekler...
-
08.02.2018 Gerçek kentsel dönüşüm nedir ne değildir ?..
-
08.02.2018 Dünyada değişim ve yeni yönetim anlayışı..
-
08.02.2018 Batı'nın çağdaş kentlerinden imar ve planlama örnekleri...
-
07.02.2018 Ünlü düşünür Bernard Shaw ne diyor…
-
07.02.2018 Baz istasyonları
-
07.02.2018 Batı’nın çağdaş kentlerinden
-
07.02.2018 Almanya’da çevre dostu jeotermik bir proje..
-
07.02.2018 Uludağ’da yetki kargaşası hala sona ermedi…
-
07.02.2018 Doğal afetler ve felç olan teknik alt yapı…
-
07.02.2018 Büyük kentlerimiz ve yüksek nüfus artış hızı
-
07.02.2018 AVM yasası TBMM’de görüşülürken
-
07.02.2018 Kentsel rantların paylaşımı ve gerçekler
-
07.02.2018 Belediyelerin gayrimenkul satışları
-
07.02.2018 Hava kirliliği kabusu geri geldi…
-
07.02.2018 Büyükşehir statüsü 81 ilimize yaygınlaştırılabilir mi?
-
07.02.2018 Otobüs terminali ve hafif raylı sistem…
-
07.02.2018 Yeni batı OSB ve gerçekler… ( 2 )
-
07.02.2018 Yeni Batı OSB ve gerçekler.. ( 1 )
-
07.02.2018 Yeni ÇED yönetmeliği neler getiriyor…
-
07.02.2018 Zeytinliklerimiz ve gerçekler…
-
07.02.2018 Kent merkezleri ve paralı motorlu vasıta girişi…
-
07.02.2018 Yeniden başlarken…