- Makaleyi Paylaş
- Facebook'ta Paylaş
- Twitter'da Paylaş
- 23 Nisan 2018, Pazartesi 17:52
Kuvvetli bir yağmurda kentlerimizdeki çukur mahalleler göle dönüyor, ev ve iş yerlerini su basıyor, heyelanlar meydana geliyor, dereler taşıyor can ve mal kayıpları oluyor.
Şüphesiz bu türden sel, deprem vb. gibi doğal afetleri önceden önlemek mümkün değildir. Ancak yapılan planlama ve bu planlamaya uygun olarak alınacak tedbir ve yapılacak çalışmalar ile can ve mal kayıplarını en aza indirmek mümkündür.
Bunun için birçok defa medya da dahil olmak üzere çeşitli zeminlerde dile getirdiğimiz gibi gerek ülkemiz gerekse kentimiz ölçeğinde Doğal Afet ve Deprem Master Planı yapılarak en kısa sürede hayata geçirilmelidir.
Kentimiz için hazırlanacak böyle bir planın deprem ayağını bir kenara bırakıp doğal afetle ilgili bölümünde öncelikle:
Kentimizdeki Gökdere, Cilimboz, Nilüfer Vadisi, Karıncalı ve Deliçay derelerinin en kısa zamanda ıslahlarının tamamlanarak dere yataklarında ve yakın çevrelerindeki taşkın alanlarında yerleşim ve sanayiye hiçbir şekilde (kaçak veya planlı) müsaade ve müsamaha edilmemelidir.
2004 yılında yürürlüğe giren 5216 sayılı Büyükşehir Yasası'nda metropol alan içindeki dere yataklarının ıslahı da büyükşehir belediyelerinin yetki ve görev alanı içine girmiştir.
Gerek 2030 çevre düzeni gerekse nazım ve uygulama imar planları, doğal afet gerçeği dikkate alınarak revizyondan geçirilmelidir.
Cilimboz Deresi'nin üstünün kapatılması ve Nilüfer Vadisi'nde yapılan düzenlemeler bu dere yataklarındaki taşkın riskini daha da artırmıştır.
Gelişmiş Batı ülkelerindeki en küçük yerleşim birimlerinde dahi bundan yüz yıl önce yapılan yağmur suyu kolektör inşaatları, kentimizde ancak bizim yerel yönetimlerde görevde bulunduğumuz 1989-1994 döneminde başlayabilmiştir.
Merkezdeki ilçeler başta olmak üzere yağmur suyu kolektör inşaatlarının bir program dâhilinde metropol ölçeğinde kısa sürede bitirilmesi için BUSKİ gerekli plan ve proje çalışmalarını tamamlamalıdır.
Bir de bizim yıllardan beri üzerinde durduğumuz bir konu da kentimizin topoğrafik yapısı sebebiyle Uludağ'dan, üst mahalle ve semtlerden gelen sel sularının (yapılan yağmur suyu kolektörlerine rağmen) alt mahallelerde su baskınlarına sebep olmasıdır.
Bunu önlemek için de özellikle üst kotta bulunan mahallelerdeki cadde ve sokaklara asfalt yerine parke taş döşenmesidir.
Bu sayede hem suyun bir bölümü yer altına giderek alt semtlere gidecek su miktarı azalacak hem de kent içinde her cadde ve sokağa dökülen asfalt dolayısıyla kuruyan başta tarihi çınarlarımız olmak üzere bitki örtüsünün yaşaması mümkün olabilecektir.
Petrol türevi olan asfaltın pahalı, dışarıdan dövizle ithal edildiği de unutulmamalıdır.
Kaldı ki cadde ve sokaklarımıza asfalt yerine parke taş döşenmesi halinde altyapıdaki arıza ve onarımlar daha kolay ve ucuz yapılabilecektir.
Batı özellikle kent merkezlerinde asfaltı terk edeli uzun yıllar oldu. Batı ülkelerinin kent merkezlerinde daha ekonomik ve sağlıklı olan taş veya beton parke tercih ediliyor.
Bugüne kadarki yağmurlar ve sel baskınları bir daha göstermiştir ki özellikle yerel yönetimlerimiz önceliği, makyaja, boyaya, cilaya kısacası bir sonraki seçimi kazanmaya ve günü kurtarmaya yönelik işlere değil ciddi, kalıcı uzun vadeli teknik ve sosyal altyapı yatırımlarına vermelidirler...
MAKALEYE YORUM YAZIN
-
03.09.2018 İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE KARŞI DÜNYA KENTLERİ NE YAPIYOR(2)
-
27.08.2018 BATILI KENTLER VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ(1)
-
20.08.2018 YÜKSEK YAPILARIN İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE OLUMSUZ ETKİLERİ
-
13.08.2018 NASA: KENTLERİMİZDEKİ SEL BASKINLARININ VE AŞIRI SICAKLIĞIN SEBEBİ BETON!
-
06.08.2018 Yeni yağış rejimi ve alınması gerekli tedbirler
-
11.06.2018 BATI KENTLERİNDE OTOPARK UYGULAMALARI
-
02.06.2018 DOĞAL AFETLER (DEPREM, HEYELAN, SEL VS.) KENTLERİMİZ VE BURSA
-
14.05.2018 YENİ BÜYÜKŞEHİR STATÜSÜ VE GERÇEKLER
-
07.05.2018 ÇEVRE KONUSU BİR DEVLET POLİTİKASI OLMALIDIR!
-
30.04.2018 BÜYÜKŞEHİR VE ULUDAĞ MASTER PLANI
-
16.04.2018 BURSA MARKA KENT PROJESİ
-
09.04.2018 BELEDİYELERİN ARSA SATIŞI VE BATI ÜLKELERİNDEN ÖRNEKLER
-
09.04.2018 BELEDİYELERİN ARSA SATIŞI VE BATI ÜLKELERİNDEN ÖRNEKLER
-
31.03.2018 BEN... BEN... BEN... BİLİRİM...
-
25.03.2018 AVRUPA PARLAMENTOSU YAYA HAKLARI BİLDİRGESİ...
-
20.03.2018 2030 YILI BURSA HAYALİMİZ...
-
12.03.2018 EKO KENTLER (3)
-
06.03.2018 EKO KENTLER(2)
-
27.02.2018 EKO KENTLER...(1)
-
19.02.2018 Batının yüksek hız trenleri ve Bursa (2)
-
13.02.2018 Batı'daki yüksek hız trenleri ve Bursa.. (1)
-
08.02.2018 Kentlerimiz ve stratejik bakış
-
08.02.2018 Almanya'da kentsel dönüşüm..
-
08.02.2018 İmar ve planlamadaki kaos ve kargaşa nasıl önlenir...(2)
-
08.02.2018 İmar ve planlamadaki kaos ve kargaşa nasıl önlenir...(1)
-
08.02.2018 Yeni imar affı mı geliyor ?
-
08.02.2018 AR-GE'deki durumumuz ve alınması gerekli tedbirler...
-
08.02.2018 Kentsel dönüşüm ve Almanya örneği
-
08.02.2018 Büyükşehir şişe suyu ve gerçekler...
-
08.02.2018 Avrupa kentli hakları deklerasyonu ve kent vizyonu
-
08.02.2018 Hava kirliliği ve partikül sorunu...
-
08.02.2018 Bursa ana ulaşım planında temel ilkeler
-
08.02.2018 Yüksek yapılar hala tartışılıyor
-
08.02.2018 Kentsel dönüşümde gerçekler görülmeye başlandı!..
-
08.02.2018 Bursa'nın önemli sorunları ve çözümleri...
-
08.02.2018 6306 sayılı kentsel dönüşüm yasası neler getiriyor?...(2)
-
08.02.2018 10.plan ve gerçekler...
-
08.02.2018 Gerçek kentsel dönüşüm nedir ne değildir ?..
-
08.02.2018 Dünyada değişim ve yeni yönetim anlayışı..
-
08.02.2018 Batı'nın çağdaş kentlerinden imar ve planlama örnekleri...
-
07.02.2018 Ünlü düşünür Bernard Shaw ne diyor…
-
07.02.2018 Baz istasyonları
-
07.02.2018 Batı’nın çağdaş kentlerinden
-
07.02.2018 Almanya’da çevre dostu jeotermik bir proje..
-
07.02.2018 Uludağ’da yetki kargaşası hala sona ermedi…
-
07.02.2018 Doğal afetler ve felç olan teknik alt yapı…
-
07.02.2018 Büyük kentlerimiz ve yüksek nüfus artış hızı
-
07.02.2018 AVM yasası TBMM’de görüşülürken
-
07.02.2018 Kentsel rantların paylaşımı ve gerçekler
-
07.02.2018 Belediyelerin gayrimenkul satışları
-
07.02.2018 Hava kirliliği kabusu geri geldi…
-
07.02.2018 Büyükşehir statüsü 81 ilimize yaygınlaştırılabilir mi?
-
07.02.2018 Otobüs terminali ve hafif raylı sistem…
-
07.02.2018 Yeni batı OSB ve gerçekler… ( 2 )
-
07.02.2018 Yeni Batı OSB ve gerçekler.. ( 1 )
-
07.02.2018 Yeni ÇED yönetmeliği neler getiriyor…
-
07.02.2018 Zeytinliklerimiz ve gerçekler…
-
07.02.2018 Kent merkezleri ve paralı motorlu vasıta girişi…
-
07.02.2018 Yeniden başlarken…