- Makaleyi Paylaş
- Facebook'ta Paylaş
- Twitter'da Paylaş
- 07 Şubat 2018, Çarşamba 17:14
Bilindiği gibi kentimizin batı bölgesindeki tarım alanlarına çok büyük ölçekte yeni bir OSB kurulması gündeme gelmiş bulunmaktadır..
Bu konunun şüphesi başlangıç noktası İstanbul İl çevre düzeni planıdır.. Bugünkü yazımızda bugüne kadar gelinen süreci kısaca açıklamak istiyoruz
İstanbul İl Çevre Düzeni ilk defa İstanbul B.Şehir Belediye Meclisinde 14.07.2006 tarihinde kabul edilip 22.08.2006 tarihinde yürürlüğe girdi..
Ancak bu plan herhangi bir ihale açılmadan BİMTAŞ AŞ ye yaptırıldı ve BİMTAŞ ın görevleri arasında çevre düzeni planını yapma yetkisi yoktu.. Ayrıca planı imzalayan BİMTAŞ yetkililerinin çevre düzeni planı yapma yeterlilikleri de bulunmamaktaydı
Nitekim 2006 yılında yürürlüğe giren bu İstanbul Çevre Düzeni planı meslek odalarının İdare mahkemesine yaptıkları müracaat neticesinde iptal edildi..
Bunun üzerine İstanbul B.Şehir Belediyesi BİMTAŞ AŞ ye bağlı İstanbul Metropolitan Planlama ve Kentsel Tasarım Merkezine ( İMP ) iptal edilen çevre düzeni planını revize ettirerek yeni bir çevre düzeni planı hazırlandı..
İstanbul’un bu yeni İl Çevre Düzeni Planı İstanbul B. Şehir Belediye Meclisinden geçirilip 15.06.2009 tarihinde onaylanarak yürürlüğe konuldu..
Bugün yürürlükte olup tartışmaların odağında olan bu İstanbul İl Çevre Düzeni Planıdır.
Bu konuda gerek köşe yazılarımda gerekse yeni Bursa İL Çevre düzeni planı hazırlanırken kent konseyi ve B.Şehir zeminlerinde ilgilileri yetkilileri uyardım . Bu planın kentimize birçok alanda muhtemel olumsuz etkilerini dile getirdim.. Ancak fazla dikkate alınmadı..
Bu plan; AB nin ve küresel sermaye odaklarının da uzun süreden beri ülkemizden talep ettikleri, gerek 9. 7 yıllık plan stratejisi ve 9. 7 yıllık kalkınma planı ( 2007-2013 ) ve diğer dökümanlarda yer alan üst düzey bölgesel Merkez ( İstanbul ) ve alt düzey yerleşimler (Bursa ve Marmara bölgesindeki diğer kentler ) yönetim ilkelerine paralel olarak hazırlanmıştır. Bu planın, tarımdan şehre göçü hızlandıracağı, aynı zamanda İstanbul ve Marmara Bölgesindeki diğer Kalkınma Ajansları çalışmalarına yol gösterici bir fonksiyona sahip olduğu görülmektedir..
Mevzubahis Çevre Düzeni Planı incelendiğinde İstanbul küresel sermayenin şemsiyesi altında üst düzey bölgesel bir kültür, turizm, ticaret ve finans merkezi olarak planlanırken, Bursa ve Marmara Bölgesindeki diğer kentlerin de İstanbul’a lojistik destek sağlayan, kirletici sanayileri ve artan nüfusu absorve eden alt merkezler haline getirilmek istendiğini görüyoruz..
Esasen gerek 9. plan stratejisinde ( 2007-2013 ) ve gerekse diğer dökümanlarda AB nin de istekleri doğrultusunda Marmara Bölgesinin İstanbul merkezli planlanması yer almaktadır..
İstanbul Çevre Düzeni Planı bir taraftan kendi içerisinde ulusal planlama, şehircilik, kentleşme ilke ve yaklaşımlarından uzak kalırken diğer taraftan da Marmara Bölgesinin değişik yerlerinde (güney aksında Bursa, Yalova, Çanakkale, Marmara denizi içi , doğu aksında Kocaeli, Sakarya ve batıda Trakya’da ) önemli stratejik ve operasyonel hedefler koymaktadır..
Gerek yukarıda saydığımız gerekse kentsel birçok projede hiçbir analiz ve sentez çalışması yapılmadan dış güç odakları ile merkezi idarenin isteği doğrultuda plana işlenmeleri çevre düzeni planını bütün Marmara Bölgesini İstanbul merkezli yerel ve küresel sermayenin rant alanı haline getirmektedir.
Planda İstanbul’a yeni sanayi öngörülmediği için nüfus projeksiyonlarında İstanbul için 16-17 milyon nüfus ile doygunluğa ulaşacağı planlanmaktadır..
Bu plan kararlarının açılımı ve diğer stratejik kararlardan İstanbul ve yakın çevresindeki mevcut ve yeni kurulacak sanayi tesislerinin desantralizasyonu (dağıtımı ) gerekli görülmektedir..
Bu sanayinin ve buna paralel artan nüfusun öncelikli adresi de Marmara Bölgesindeki Bursa ve Trakya Bölgesi ile diğer irili ufaklı yerleşim birimlerimizdir..
Bundan en çok etkilenecek kentlerimizin başında da hiç şüphesiz kentimiz gelmektedir. Bursa’ya İstanbul’un arka bahçesi rolü kendi kimliğinden tamamen koparıp İstanbul’un hinterlandı niteliğine dönüştürecektir..
Nitekim bu konuda adımlar atılmaya başlanmış olup bunlardan sonuncusu da kentimizin batı bölgesine kurulması planlanan Nilüfer’ê bağlı Çatalağıl, Badırga ve Karacabeyê bağlı Taşpınar ve Muratlı (köyleri ) mahalleleri sınırları içerisindeki 1270 hektarlık devasa bir alana OSB kurulması çalışmalarıdır..
Bu konudaki görüşlerimizi bundan sonraki yazımızda siz değerli okuyucularımızla paylaşmaya devam edeceğiz..
MAKALEYE YORUM YAZIN
-
03.09.2018 İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE KARŞI DÜNYA KENTLERİ NE YAPIYOR(2)
-
27.08.2018 BATILI KENTLER VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ(1)
-
20.08.2018 YÜKSEK YAPILARIN İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE OLUMSUZ ETKİLERİ
-
13.08.2018 NASA: KENTLERİMİZDEKİ SEL BASKINLARININ VE AŞIRI SICAKLIĞIN SEBEBİ BETON!
-
06.08.2018 Yeni yağış rejimi ve alınması gerekli tedbirler
-
11.06.2018 BATI KENTLERİNDE OTOPARK UYGULAMALARI
-
02.06.2018 DOĞAL AFETLER (DEPREM, HEYELAN, SEL VS.) KENTLERİMİZ VE BURSA
-
14.05.2018 YENİ BÜYÜKŞEHİR STATÜSÜ VE GERÇEKLER
-
07.05.2018 ÇEVRE KONUSU BİR DEVLET POLİTİKASI OLMALIDIR!
-
30.04.2018 BÜYÜKŞEHİR VE ULUDAĞ MASTER PLANI
-
23.04.2018 YAĞMURLAR SEL BASKINLARI VE KENTLERİMİZ
-
16.04.2018 BURSA MARKA KENT PROJESİ
-
09.04.2018 BELEDİYELERİN ARSA SATIŞI VE BATI ÜLKELERİNDEN ÖRNEKLER
-
09.04.2018 BELEDİYELERİN ARSA SATIŞI VE BATI ÜLKELERİNDEN ÖRNEKLER
-
31.03.2018 BEN... BEN... BEN... BİLİRİM...
-
25.03.2018 AVRUPA PARLAMENTOSU YAYA HAKLARI BİLDİRGESİ...
-
20.03.2018 2030 YILI BURSA HAYALİMİZ...
-
12.03.2018 EKO KENTLER (3)
-
06.03.2018 EKO KENTLER(2)
-
27.02.2018 EKO KENTLER...(1)
-
19.02.2018 Batının yüksek hız trenleri ve Bursa (2)
-
13.02.2018 Batı'daki yüksek hız trenleri ve Bursa.. (1)
-
08.02.2018 Kentlerimiz ve stratejik bakış
-
08.02.2018 Almanya'da kentsel dönüşüm..
-
08.02.2018 İmar ve planlamadaki kaos ve kargaşa nasıl önlenir...(2)
-
08.02.2018 İmar ve planlamadaki kaos ve kargaşa nasıl önlenir...(1)
-
08.02.2018 Yeni imar affı mı geliyor ?
-
08.02.2018 AR-GE'deki durumumuz ve alınması gerekli tedbirler...
-
08.02.2018 Kentsel dönüşüm ve Almanya örneği
-
08.02.2018 Büyükşehir şişe suyu ve gerçekler...
-
08.02.2018 Avrupa kentli hakları deklerasyonu ve kent vizyonu
-
08.02.2018 Hava kirliliği ve partikül sorunu...
-
08.02.2018 Bursa ana ulaşım planında temel ilkeler
-
08.02.2018 Yüksek yapılar hala tartışılıyor
-
08.02.2018 Kentsel dönüşümde gerçekler görülmeye başlandı!..
-
08.02.2018 Bursa'nın önemli sorunları ve çözümleri...
-
08.02.2018 6306 sayılı kentsel dönüşüm yasası neler getiriyor?...(2)
-
08.02.2018 10.plan ve gerçekler...
-
08.02.2018 Gerçek kentsel dönüşüm nedir ne değildir ?..
-
08.02.2018 Dünyada değişim ve yeni yönetim anlayışı..
-
08.02.2018 Batı'nın çağdaş kentlerinden imar ve planlama örnekleri...
-
07.02.2018 Ünlü düşünür Bernard Shaw ne diyor…
-
07.02.2018 Baz istasyonları
-
07.02.2018 Batı’nın çağdaş kentlerinden
-
07.02.2018 Almanya’da çevre dostu jeotermik bir proje..
-
07.02.2018 Uludağ’da yetki kargaşası hala sona ermedi…
-
07.02.2018 Doğal afetler ve felç olan teknik alt yapı…
-
07.02.2018 Büyük kentlerimiz ve yüksek nüfus artış hızı
-
07.02.2018 AVM yasası TBMM’de görüşülürken
-
07.02.2018 Kentsel rantların paylaşımı ve gerçekler
-
07.02.2018 Belediyelerin gayrimenkul satışları
-
07.02.2018 Hava kirliliği kabusu geri geldi…
-
07.02.2018 Büyükşehir statüsü 81 ilimize yaygınlaştırılabilir mi?
-
07.02.2018 Otobüs terminali ve hafif raylı sistem…
-
07.02.2018 Yeni batı OSB ve gerçekler… ( 2 )
-
07.02.2018 Yeni ÇED yönetmeliği neler getiriyor…
-
07.02.2018 Zeytinliklerimiz ve gerçekler…
-
07.02.2018 Kent merkezleri ve paralı motorlu vasıta girişi…
-
07.02.2018 Yeniden başlarken…