- Makaleyi Paylaş
- Facebook'ta Paylaş
- Twitter'da Paylaş
- 07 Şubat 2018, Çarşamba 17:05
Çevre ve Şehircilik Bakanlığı’nın yayınladığı Yeni ÇED yönetmeliği 25.11.2014 tarihli Resmi Gazete’de yayınlanarak yürürlüğe girdi..
Son olarak 03.10.2013 de yayınlanan yönetmelik de yürürlükten kaldırıldı. Böylece ilk defa 1993 yılında yayınlanan ÇED yönetmeliğinde aradan geçen süre içerisinde 7’nci defa büyük değişiklik yapılmış oldu.
Yönetmelikte o tarihten bu yana 10 defa daha küçük çaplı değişiklikler yapılmıştı.
Öncelikle ÇED in ne olduğu hakkında kısa bilgi verelim.. ÇED belirli bir proje veya gelişmenin, çevre üzerindeki önemli etkilerinin belirlendiği bir süreçtir.
Bu süreç, kendi başına bir karar verme süreci değildir; karar verme süreci ile birlikte gelişen ve onu destekleyen bir süreçtir. Yeni proje ve gelişmelerin çevreye olabilecek sürekli veya geçici potansiyel etkilerinin sosyal sonuçlarını ve alternatif çözümlerini de içine alacak şekilde analizi ve değerlendirilmesidir
25.11.2014 günlü Resmi gazetede yayınlanan Yeni yönetmelikle ÇED uygulanacak projelerin listesi de yeniden belirlenerek birçok tesis ve proje Ya ÇED kapsamı dışına çıkarıldı veya ek liste 2 ye alınarak yereldeki komisyonun vereceği ÇED gereklidir veya gereksizdir kararına bırakıldı..
Şayet komisyon ek liste 2 de yer alan tesis ve projelere ÇED gereksiz diye karar verirse bu proje ve tesisler ÇED siz yapılabilecek. Ancak komisyonun ÇED gereklidir diye karar verdiği tesis ve projeler bakanlığa gönderilecek..
Görüyoruz ki yeni yönetmelikte bir taraftan ÇED yapılması gereken ve ek 1 deki listede yer alan tesis ve projelerin kapasiteleri eski yönetmeliğe göre yükseltilerek bir bölümü ÇED dışına çıkarılmış bir bölümü de ek liste 2 ye dahil edilerek öncelikle İllerdeki Çevre Müdürlüklerinde kurulan ve her türlü siyasi etkilere açık olan komisyonlara bırakılmıştır..
Bunlar arasında ,500 adedin üzerindeki konut projeleri, golf projeleri, 50 bin metrekare üzerindeki kapalı inşaat alanı bulunan AVM ler de bulunuyor.. Bu demek oluyor ki 500 adede kadar konut projeleri, kapalı alanı 50 bin m2 nin altındaki AVM ler ÇED dışında kalmaktadırlar..
Esik yönetmelikte ÇED’e tabi yatırımlar listesinde yer alan ‘Şehirlerarası demiryolu hatları’ yeni yönetmelikte ek liste 2 de ‘100 kilometreye kadar demiryolu hatları’ şeklinde yer aldı. Başka bir ifade ile daha önce tüm demiryolu hatları ÇED’e tabi iken yeni dönemde 100 kilometrenin altındaki demiryolu hatları için illerdeki ÇED komisyonu gerekli veya değildir kararı verebilecek..
Kurulu gücü 1-10 MW olan hidroelektrik santaller ve güneş enerji santralleri ile kurulu gücü 10-50 MW arasındaki rüzgar santralleri de ek 2 listede yer almış olup bunlar için ÇED in gerekli olup olmadığına yine İllerdeki ÇED komisyonları karar verecek..ve ÇED gereklidir kararı verilirse ÇED dosyası onay için bakanlığa gönderilecek..
Kent içi ulaşımda tramvay, metro, hafif raylı sistem projeleri de ek 2 listede yer almakta olup ÇED’in gerekli olup olmadığı il çevre müdürlüğündeki komisyonda karar verilecek..
Bizim yukarıya ancak bir bölümünü aldığımız örnekler de gösteriyor ki birçok tesis ve proje için ( ek liste 2 ) ÇED kararı önce her türlü siyasi etkilere açık illerdeki Komisyonlar tarafından verilecek ve daha sonra da yine siyasetin ağırlıklı olarak etkisinin bulunduğu Bakanlığa gönderilecektir.
İlgililer yetkililer her ne kadar bu konudaki AB standartlarının yeni yönetmelikte büyük ölçüde yer aldığını ifade etseler de bizim ülkemizde birçok konuda olduğu gibi bu konuda da uygulamada çevrenin korunması adına önemli sorunlarla karşılaşacağımızı düşünüyoruz..
Bugüne kadar çevre konusunda yaşadığımız sorunlar bunun açık bir göstergesi değilmidir?
MAKALEYE YORUM YAZIN
-
03.09.2018 İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE KARŞI DÜNYA KENTLERİ NE YAPIYOR(2)
-
27.08.2018 BATILI KENTLER VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ(1)
-
20.08.2018 YÜKSEK YAPILARIN İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE OLUMSUZ ETKİLERİ
-
13.08.2018 NASA: KENTLERİMİZDEKİ SEL BASKINLARININ VE AŞIRI SICAKLIĞIN SEBEBİ BETON!
-
06.08.2018 Yeni yağış rejimi ve alınması gerekli tedbirler
-
11.06.2018 BATI KENTLERİNDE OTOPARK UYGULAMALARI
-
02.06.2018 DOĞAL AFETLER (DEPREM, HEYELAN, SEL VS.) KENTLERİMİZ VE BURSA
-
14.05.2018 YENİ BÜYÜKŞEHİR STATÜSÜ VE GERÇEKLER
-
07.05.2018 ÇEVRE KONUSU BİR DEVLET POLİTİKASI OLMALIDIR!
-
30.04.2018 BÜYÜKŞEHİR VE ULUDAĞ MASTER PLANI
-
23.04.2018 YAĞMURLAR SEL BASKINLARI VE KENTLERİMİZ
-
16.04.2018 BURSA MARKA KENT PROJESİ
-
09.04.2018 BELEDİYELERİN ARSA SATIŞI VE BATI ÜLKELERİNDEN ÖRNEKLER
-
09.04.2018 BELEDİYELERİN ARSA SATIŞI VE BATI ÜLKELERİNDEN ÖRNEKLER
-
31.03.2018 BEN... BEN... BEN... BİLİRİM...
-
25.03.2018 AVRUPA PARLAMENTOSU YAYA HAKLARI BİLDİRGESİ...
-
20.03.2018 2030 YILI BURSA HAYALİMİZ...
-
12.03.2018 EKO KENTLER (3)
-
06.03.2018 EKO KENTLER(2)
-
27.02.2018 EKO KENTLER...(1)
-
19.02.2018 Batının yüksek hız trenleri ve Bursa (2)
-
13.02.2018 Batı'daki yüksek hız trenleri ve Bursa.. (1)
-
08.02.2018 Kentlerimiz ve stratejik bakış
-
08.02.2018 Almanya'da kentsel dönüşüm..
-
08.02.2018 İmar ve planlamadaki kaos ve kargaşa nasıl önlenir...(2)
-
08.02.2018 İmar ve planlamadaki kaos ve kargaşa nasıl önlenir...(1)
-
08.02.2018 Yeni imar affı mı geliyor ?
-
08.02.2018 AR-GE'deki durumumuz ve alınması gerekli tedbirler...
-
08.02.2018 Kentsel dönüşüm ve Almanya örneği
-
08.02.2018 Büyükşehir şişe suyu ve gerçekler...
-
08.02.2018 Avrupa kentli hakları deklerasyonu ve kent vizyonu
-
08.02.2018 Hava kirliliği ve partikül sorunu...
-
08.02.2018 Bursa ana ulaşım planında temel ilkeler
-
08.02.2018 Yüksek yapılar hala tartışılıyor
-
08.02.2018 Kentsel dönüşümde gerçekler görülmeye başlandı!..
-
08.02.2018 Bursa'nın önemli sorunları ve çözümleri...
-
08.02.2018 6306 sayılı kentsel dönüşüm yasası neler getiriyor?...(2)
-
08.02.2018 10.plan ve gerçekler...
-
08.02.2018 Gerçek kentsel dönüşüm nedir ne değildir ?..
-
08.02.2018 Dünyada değişim ve yeni yönetim anlayışı..
-
08.02.2018 Batı'nın çağdaş kentlerinden imar ve planlama örnekleri...
-
07.02.2018 Ünlü düşünür Bernard Shaw ne diyor…
-
07.02.2018 Baz istasyonları
-
07.02.2018 Batı’nın çağdaş kentlerinden
-
07.02.2018 Almanya’da çevre dostu jeotermik bir proje..
-
07.02.2018 Uludağ’da yetki kargaşası hala sona ermedi…
-
07.02.2018 Doğal afetler ve felç olan teknik alt yapı…
-
07.02.2018 Büyük kentlerimiz ve yüksek nüfus artış hızı
-
07.02.2018 AVM yasası TBMM’de görüşülürken
-
07.02.2018 Kentsel rantların paylaşımı ve gerçekler
-
07.02.2018 Belediyelerin gayrimenkul satışları
-
07.02.2018 Hava kirliliği kabusu geri geldi…
-
07.02.2018 Büyükşehir statüsü 81 ilimize yaygınlaştırılabilir mi?
-
07.02.2018 Otobüs terminali ve hafif raylı sistem…
-
07.02.2018 Yeni batı OSB ve gerçekler… ( 2 )
-
07.02.2018 Yeni Batı OSB ve gerçekler.. ( 1 )
-
07.02.2018 Zeytinliklerimiz ve gerçekler…
-
07.02.2018 Kent merkezleri ve paralı motorlu vasıta girişi…
-
07.02.2018 Yeniden başlarken…