- Makaleyi Paylaş
- Facebook'ta Paylaş
- Twitter'da Paylaş
- 08 Şubat 2018, Perşembe 15:27
Bugüne kadar yüksek kat konusu ülkemizde çok tartışıldı ve hâlâ çeşitli zeminlerde tartışılmaya da devam ediyor...
Özellikle son zamanlarda başta Sayın Cumhurbaşkanı Erdoğan olmak üzere devletin en üst katından Sayın Başbakan ve ilgili bakanlara kadar yüksek yapılara karşı duruş sergilenmekte, kentlerimizde dikey değil yatay yapılaşma önerilmektedir.
Biz Nilüfer Belediye Başkanı olduğumuz 1989-1994 döneminde aynı zamanda 5 yıl da Büyükşehir’de İmar Planlama Komisyonu Başkanlığı yapmıştık...
Her iki görevde bulunduğumuz süre içerisinde her zaman ve zeminde yüksek yapılara karşı duruş sergiledik. Bunun çeşitli mahsurlarını ortaya koymaya çalıştık.
Nilüfer ilçemizde belediye başkanı olur olmaz ilk uygulamalarımızdan birisi de zemin etüdü yaptırmak olmuştu. Konunun uzmanı heyete yaptırdığımız zemin etütlerinin neticeleri bizi tatmin etmemişti.
Bu sebepten ötürü yapıların özellikle depreme karşı daha güvenli olup olmamasına etki edecek diğer faktörleri de dikkate alarak gerek mevcut imar planlarında gerekse yeni yaptırdığımız planlarda yapı yüksekliklerini 5 kat ile sınırlamıştık.
Bu etkenler arasında zemin etüdü neticelerine ilaveten beton kalitesinin bugünkü seviyelerde olmaması, yapı kontrol sistemindeki aksaklıklar, 1975 tarihli eski deprem yönetmeliği vs de yer alıyordu.
Özellikle son yıllarda hazır beton kullanımının yaygınlaşması ve beton kalitesinin standartlarının yükseltilmesi, deprem yönetmeliğinde yapılan değişikliklerle yapıların depreme karşı daha güvenli hale getirilmesi, yapı denetim firmalarının faaliyete geçmesi gibi olumlu gelişmeler olmuş ise de bizim yüksek yapılara karşı duruşumuz aşağıda kısaca özetlemeye çalıştığımız sebeplerle devam etmektedir.
Özellikle TOKİ konutlarının 4708 sayılı Yapı Denetim Yasası dışında tutulması hâlâ gerçekleşmemiştir... Bu sebeple de TOKİ konutlarının çok katlı olmasını gerek deprem güvenliği gerekse de diğer şehircilik ilkeleri açısından mahsurlu görüyoruz.
Öncelikle yüksek katlı yapılar yüksek yoğunluk demektir. Bu yoğunluğun ihtiyacı olan sosyal ve teknik altyapının karşılanma maliyeti ağır ve uzun süreleri kapsamaktadır.
Devamlı yüksek yapılarda yaşayan insanlar imkan ve fırsat buldukça yalnızlığa yelken açmakta bu da dayanışma duygusunu azaltmaktadır. Yalnızlaşan insanlarda psikolojik rahatsızlıklar oluşmakta,bu giderek ruh hastalıklarına ve anormal davranışlara kadar gidebilen psiko- sosyal olumsuzluklar meydana getirmektedir.
Ayrıca yüksek binalarda yaşayan insanlar konut dışı aktivitelere daha az katılmaktadır.
Komşuluk ilişkileri olumsuzluklara uğramaktadır
Yüksek binalar sosyo- psikolojik ihtiyaçlara her zaman cevap verememektedir.
Bütün bunlara ilaveten yüksek binalar ;
Ağırlıklarıyla çevre etkilerini bozmakta,fırtına yatağı oluşturmakta çevrelerinden güneş çalmakta ve çevre TV lerde çift görüntüye sebep olmaktadır.
Yalnız birkaçını dile getirdiğimiz bütün bu gerçeklerin çok geç de olsa devlet yöneticileri tarafından da görülmüş olmasından uzun yıllardan beri yüksek yapılara karşı birçok zeminde mücadele eden bir kimse olarak bizi son derece memnun etmiştir.
Ancak başka bir gerçek de bu sürede atı alan Üsküdarı geçmiş ve özellikle büyük kentlerimiz yüksek yapılar ile dolmuştur..
Bugün de bazı kentlerimizde özellikle de Bursa Nilüfer’de kentsel dönüşüm adı altında yüksek yapılaşma B.Şehir tarafından teşvik edilerek desteklenmektedir..
Bu yapılaşmanın bir an önce durdurulması gerekir..
MAKALEYE YORUM YAZIN
-
03.09.2018 İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE KARŞI DÜNYA KENTLERİ NE YAPIYOR(2)
-
27.08.2018 BATILI KENTLER VE İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ(1)
-
20.08.2018 YÜKSEK YAPILARIN İKLİM DEĞİŞİKLİĞİNE OLUMSUZ ETKİLERİ
-
13.08.2018 NASA: KENTLERİMİZDEKİ SEL BASKINLARININ VE AŞIRI SICAKLIĞIN SEBEBİ BETON!
-
06.08.2018 Yeni yağış rejimi ve alınması gerekli tedbirler
-
11.06.2018 BATI KENTLERİNDE OTOPARK UYGULAMALARI
-
02.06.2018 DOĞAL AFETLER (DEPREM, HEYELAN, SEL VS.) KENTLERİMİZ VE BURSA
-
14.05.2018 YENİ BÜYÜKŞEHİR STATÜSÜ VE GERÇEKLER
-
07.05.2018 ÇEVRE KONUSU BİR DEVLET POLİTİKASI OLMALIDIR!
-
30.04.2018 BÜYÜKŞEHİR VE ULUDAĞ MASTER PLANI
-
23.04.2018 YAĞMURLAR SEL BASKINLARI VE KENTLERİMİZ
-
16.04.2018 BURSA MARKA KENT PROJESİ
-
09.04.2018 BELEDİYELERİN ARSA SATIŞI VE BATI ÜLKELERİNDEN ÖRNEKLER
-
09.04.2018 BELEDİYELERİN ARSA SATIŞI VE BATI ÜLKELERİNDEN ÖRNEKLER
-
31.03.2018 BEN... BEN... BEN... BİLİRİM...
-
25.03.2018 AVRUPA PARLAMENTOSU YAYA HAKLARI BİLDİRGESİ...
-
20.03.2018 2030 YILI BURSA HAYALİMİZ...
-
12.03.2018 EKO KENTLER (3)
-
06.03.2018 EKO KENTLER(2)
-
27.02.2018 EKO KENTLER...(1)
-
19.02.2018 Batının yüksek hız trenleri ve Bursa (2)
-
13.02.2018 Batı'daki yüksek hız trenleri ve Bursa.. (1)
-
08.02.2018 Kentlerimiz ve stratejik bakış
-
08.02.2018 Almanya'da kentsel dönüşüm..
-
08.02.2018 İmar ve planlamadaki kaos ve kargaşa nasıl önlenir...(2)
-
08.02.2018 İmar ve planlamadaki kaos ve kargaşa nasıl önlenir...(1)
-
08.02.2018 Yeni imar affı mı geliyor ?
-
08.02.2018 AR-GE'deki durumumuz ve alınması gerekli tedbirler...
-
08.02.2018 Kentsel dönüşüm ve Almanya örneği
-
08.02.2018 Büyükşehir şişe suyu ve gerçekler...
-
08.02.2018 Avrupa kentli hakları deklerasyonu ve kent vizyonu
-
08.02.2018 Hava kirliliği ve partikül sorunu...
-
08.02.2018 Bursa ana ulaşım planında temel ilkeler
-
08.02.2018 Kentsel dönüşümde gerçekler görülmeye başlandı!..
-
08.02.2018 Bursa'nın önemli sorunları ve çözümleri...
-
08.02.2018 6306 sayılı kentsel dönüşüm yasası neler getiriyor?...(2)
-
08.02.2018 10.plan ve gerçekler...
-
08.02.2018 Gerçek kentsel dönüşüm nedir ne değildir ?..
-
08.02.2018 Dünyada değişim ve yeni yönetim anlayışı..
-
08.02.2018 Batı'nın çağdaş kentlerinden imar ve planlama örnekleri...
-
07.02.2018 Ünlü düşünür Bernard Shaw ne diyor…
-
07.02.2018 Baz istasyonları
-
07.02.2018 Batı’nın çağdaş kentlerinden
-
07.02.2018 Almanya’da çevre dostu jeotermik bir proje..
-
07.02.2018 Uludağ’da yetki kargaşası hala sona ermedi…
-
07.02.2018 Doğal afetler ve felç olan teknik alt yapı…
-
07.02.2018 Büyük kentlerimiz ve yüksek nüfus artış hızı
-
07.02.2018 AVM yasası TBMM’de görüşülürken
-
07.02.2018 Kentsel rantların paylaşımı ve gerçekler
-
07.02.2018 Belediyelerin gayrimenkul satışları
-
07.02.2018 Hava kirliliği kabusu geri geldi…
-
07.02.2018 Büyükşehir statüsü 81 ilimize yaygınlaştırılabilir mi?
-
07.02.2018 Otobüs terminali ve hafif raylı sistem…
-
07.02.2018 Yeni batı OSB ve gerçekler… ( 2 )
-
07.02.2018 Yeni Batı OSB ve gerçekler.. ( 1 )
-
07.02.2018 Yeni ÇED yönetmeliği neler getiriyor…
-
07.02.2018 Zeytinliklerimiz ve gerçekler…
-
07.02.2018 Kent merkezleri ve paralı motorlu vasıta girişi…
-
07.02.2018 Yeniden başlarken…